Tre vognproducenter kan byde på DSB-ordre
Af: kollektivtrafik
DSB har besluttet sig for at prækvalificere tre vognproducenter, som dermed kan byde på nye togvogne, som først og fremmest skal bruges i DSB’s internationale trafik til Hamborg. Vognene skal trækkes af de nye elektriske Vectron-lokomotiver, som DSB har bestilt
Derudover skal de nye vogne også gøre DSB mere uafhængig af IC4-togene og de øvrige aldrende tog generelt. DSB peger på, at de også kan afhjælpe materielmangel, hvis den skulle opstå i forbindelse med udrulningen af signalprogrammet - ERTMS.
- Vi har haft flere gode og kvalificerede ansøgere, og det er et virkelig stærkt felt, vi står tilbage med. Det glæder mig, at vi har tre så kvalificerede vognproducenter, der vil komme med et tilbud, og det sikrer os samtidig, at der kommer en ordentlig og sund konkurrence, som vi og de danske togpassagerer vil kunne have glæde af, siger direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, Jürgen Müller.
DSB forventer at modtage første tilbud fra leverandørerne i slutningen af januar næste år, hvorefter der vil være dialog med alle tre leverandører, inden de forventeligt afleverer et endeligt tilbud i midten af 2019.
Anskaffelsen er en rammeaftale, der omfatter et initialkøb af otte vognstammer med en kapacitet på mindst 440 passagerer pr. vognstamme og med mulighed for at anskaffe yderligere vognstammer eller individuelle vogne.
Derudover en reservedelsaftale, hvor leverandøren forpligter sig til at levere reservedele til vognene i 16 år med mulighed for forlængelser op til 30 år.
Vognene forventes indsat i drift i 2022.
De prækvalificerede vognproducenter er:
- Bombardier - Canada*
- Siemens - Tyskland
- Talgo - Spanien
*Bombardier har produktionsanlæg flere steder Europa.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET