NYHEDER 28. AUG 2024 KL. 10:38
Vejdirektoratet kommer med korte fakta om pendling
Af: kollektivtrafik
I forbindelse med genåbnigen af samkørselspladsen ved Motorvej E20 ved Langeskov på Østfyn med 30 lynladere har Vejdirektoratet fundet nogle korte fakta om pendling. Eksempelvis at der i gennemsnit kun sidder 1,16 personer i pendlernes biler. Det betyder, at der kører næsten fem millioner tomme sæder i ture til og fra arbejde og uddannelse på en gennemsnitlig dag
Vejdirektoratet peger på:
- At 7 procent af opladning foregår på farten
- En pendler kører gennemsnitlig 44,4 kilometer til og fra arbejde
- 41 procent af alle biler forventes at være elbiler i 2035
- Når vi pendler til og fra arbejde og uddannelse i bil, sidder der i gennemsnit kun 1,16 personer i bilerne. Det betyder, at der kører næsten fem millioner tomme sæder i ture til og fra arbejde og uddannelse på en gennemsnitlig dag (Kilde: Transportvaneundersøgelsen 2021 og Vejdirektoratet)
- Bilister i Danmark bruger 365.000 timer om dagen på forsinkelser og kø på vejene. Det svarer til 84 millioner timer om året eller cirka 10 minutter pr. bilist pr. hverdag. I 2019 svarede forsinkelserne på vejene til et samfundsøkonomisk tab på 28 milliarder kroner. Det er værdien af den tid, som alternativt kunne være brugt på fritid, arbejde eller andet (Kilde: Vejdirektoratets trængselsopgørelse 2019)
- Under pendling til og fra arbejde eller uddannelse udleder bilerne samlet set omkring 5.550 ton CO2 hver dag. Det svarer til 2 millioner tons om året. (Kilde: Transportvaneundersøgelsen 2018-2019)
Interesserede kan prøve, hvor meget CO2, de kan spare klimaet for, hvis de kører sammen med flere - klik her:
Vælger man at tage med bus eller tog, bliver ens CO2-udledning bragt betragteligt længere ned, da busser og tog kører i forvejen. Samtidig bidrager man til mindre trængsel
Energi og miljø Mobilitet
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
NYHEDER 28. OKT 2024 KL. 11:36
Demonstranter for nattog holdt et stille pyjamasparty på HovedbanegårdenMOBILITET
NYHEDER 20. DEC 2024 KL. 19:07
Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport