Af: kollektivtrafik
Linje 5C i Hovedstaden fyldte mandag 23. april et år. I løbet af det første år har 5C givet passagererne renere miljø, kortere rejsetid og gjort det nemmere at komme ind og ud af bussen. 5C oplevede børnesygdomme ved fødslen, men på 1 års-dagen er busserne på sporet med en service, der mere end matcher forgængeren 5A
Mandag 23. april var det præcis et år siden, at den Hovedstadens Linje 5A blev erstattet af Linje 5C. På Rådhuspladsen i København klippede borgmestrene Frank Jensen, Thomas Gyldal Petersen og Allan S. Andersen snorene til de første helt nye busser, som siden har kørt i fast rutefart mellem Herlev Hospital og Københavns Lufthavn via Nørrebro, City og Amager og Kastrup. Passagerne på Nordens travleste buslinje fik løfter om nemmere rejse, renere miljø og plads til alle. Og i sit første leveår har 5C, trods startvanskeligheder, formået at løfte kvaliteten til et højere niveau end den tidligere 5A til glæde for linjens knap 20 millioner årlige passagerer. En netop gennemført evaluering af linjen viser, at 5C har givet passagererne kortere rejsetid, bedre overholdelse af køreplanen, og færre busser, der kører i forlængelse af hinanden end 5A. Derudover er det blevet hurtigere at komme ind og ud af bussen. Busserne på Linje 5C har også bidraget til et renere miljø på den lange strækning, hvor der nu udledes 72 procent mindre NOx og 33 procent færre partikler end busserne på Linje 5A gjorde. Og så støjer 5C’s busser også væsentligt mindre. 5C er tilbage på sporet Efter en periode med børnesygdomme, kvitterer borgerne for en 5C, som er tilbage på ruten med en samlet tilfredshed på 87 procent med den bus, man sidder i, og på 93 procent med den rejse, man er i gang med. - Forventningerne til 5C var tårnhøje, og vi havde nogle ærgerlige startvanskeligheder, da 5C åbnede. Men det må man forvente, når man indfører helt ny teknologi på så travl en buslinje og samtidig beder kunderne om at ændre på den måde, de bruger bussen på, siger plandirektør i Movia, Per Gellert, og fortsætter: - Men vi ved også, hvor vigtig 5C er for, at manges hverdag hænger sammen. Derfor er vi glade for, at 5C er tilbage på sporet, og at kunderne er begyndt at lægge mærke til det. Fakta om Linje 5C i Hovedstaden: Kortere rejsetid. Passagererne bruger 5-7 procent kortere tid med 5C på deres rejse end med 5A Bedre overholdelse af køreplanen. For at sikre, at busserne kommer til tiden, har Movia løbende tilpasset linje 5Cs køreplan. Siden indførsel af ny køreplan i marts i år er antallet af 5C busser, der kommer til tiden, steget med 5-8 procentpoint i forhold til linje 5A Færre busser i rap. Når busserne kører lige i forlængelse af hinanden, kalder man det klumpkørsel. Movia har løbende tilpasset linje 5C’s køreplan for at undgå, at busserne kører klumpkørsel. Siden indførsel af den nye køreplan i marts har linje 5C haft et gennemsnitligt såkaldt ”klumpningsniveau” på 5,6 procent. 5A’s klumpningsniveau lå på mellem 7,5 - 10 procent i årene 2014-2016. På sit første år har busserne på Linje 5C kørt knap 3 millioner kilometer. Det svarer over 70 gange rundt om jorden Linje 5C, som kører CO2-neutralt på biogas, er den første BRT-lignende buslinje i drift i Danmark