Øget kapacitet har betydet mindre ventetid i metroen i København
Af: kollektivtrafik
I oktober sidste år satte Metroselskabet, der driver metroen i København, tog nummer 34 i drift i myldretiden på M1/M2, hvilket reducerede intervallet mellem tog til 95 sekunder. Sammen med to ekstra togsæt i efteråret 2023 har det øget kapaciteten i myldretiden med 10 procent på knap et år
- Den fortsatte vækst i passagertallet understreger Metroens rolle som en central del af hovedstadens kollektive trafik og en væsentlig brik i både den regionale og landsdækkende transport. Vi arbejder konstant på at forbedre kundeoplevelsen, blandt andet ved at optimere driften og udvide kapaciteten, siger Carsten Riis, der er administrerende direktør i Metroselskabet.
Om metroen i København:
- Det samlede metronet i hovedstadsområdet består af 44 stationer og 43 kilometer spor
- De første metrostationer åbnede i 2002, og de seneste stationer åbnede i 2024
- I januar 2025 startede udbuddet på de næste to metrostationer, der skal ligge i Ydre Nordhavn og forventes at åbne i 2030
Passagertal for det samlede metronet:
- 2024: 126 millioner passagerer
- 2023: 120 millioner passagerer
- 2022: 108 millioner passagerer
Lidt om Metroselskabet:
- Metroselskabet er ansvarlig for udvikling og drift af Metroen i København og arbejder for at sikre effektive, bæredygtige og fremtidssikrede transportløsninger.
Interesserede kan se Metroselskabet's årsrapport for 2024 her: