Af: kollektivtrafik
Med en godkendt tillægskontrakt fra Transportministeriet blev det onsdag officielt, at Molslinjens hurtigfærge »Express 1« afløser hurtigfærgen »Max« som højkapacitetsfærge på Bornholmlinjen. Bornholmslinjen kan sælge "overkapaciteten" på helt kommercielle vilkår
Det har været ventet længe og blev onsdag officielt. Med en godkendt tillægskontrakt har Transportministeriet opfyldt bornholmernes ønske om at beholde »Express 1« som højkapacitetsfærge ved siden af den nye hurtigfærge »Express 5«, der snart er på vej til Danmark.
Express 1’s ophold på Bornholm har krævet et tillæg til kontrakten om besejlingen af Bornholm. Express 1 er en væsentlig dyrere færge, og da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning.
Løsningen blev, at billetterne til Express 1, svarende til kapaciteten på Max, bliver solgt indenfor kontrakten. Den sidste del af kapaciteten på Express 1 kan sælges helt kommercielt for Bornholmslinjens risiko.
- Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter - og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Kontrakten med Transportministeriet løber i første omgang et år - herefter skal begge parter evaluere ordningen.
- På den måde får vi det testet, så vi kan se, om vores beregninger for trafikken er rigtigesiger Carsten Jensen.