NYHEDER 22. MAR 2018 KL. 09:32

Politisk flertal sender en fast Kattegatforbindelse til biler til nærmere undersøgelse

Af: Jesper Christensen

Transportminister Ole Birk Olsen, som i sidste uge fik en rapport om mobilitet og stigende trængsel på vejene, vil med politisk opbakning fra de øvrige partier i VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti, vil sætte gang i en nærmere undersøgelse af potentialet for en ren vejforbindelse over Kattegat


Den politisk holdning i VLAK-Regeringen er, at en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat er et urealistisk dyrt projekt. Piller man togdelen ud af projektet, viser nye beregninger, at en ren vejforbindelse uden hurtig togforbindelse mellem Danmarks to største byområder, kan finansieres af bilisterne alene. Beregningerne af en fast Kattegatforbindelse med opdaterede trafiktal fra Landstrafikmodellen, som blev sat i gang i 2016, viser på linje med tidligere beregninger, at en kombineret vej- og jernbaneforbindelse ikke vil kunne finansieres alene af brugerne. Anlægsomkostningerne for kyst-til-kyst forbindelsen og de nødvendige landanlæg på anslået til 124 milliarder kroner. Det beløb vil ikke kunne dækkes af brugerbetaling alene, men vil kræve et statsligt finansieringsbidrag på 42 milliarder kroner. Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), som i den nævnte rapport om Mobilitet i Fremtiden blev gjort opmærksom på, at hurtige togforbindelser mellem byerne, vil kunne bidrage til at løse fremtidens trængselsproblemer, har bedt Vejdirektoratet om at se på en ren vejforbindelse over Kattegat. Den skønsmæssige vurdering er, at en sådan forbindelse vil kunne blive finansieret af brugerbetaling og være tilbagebetalt af trafikanterne på 32 år. - Det er en gammel drøm at binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen med en fast forbindelse over Kattegat, men det har hidtil forekommet økonomisk urealistisk. Nu viser det sig, at økonomien ser ud til at hænge sammen, hvis man bygger en ren vejforbindelse, så det bør vi undersøge nærmere, siger Ole Birk Olesen. Der er tale om en skønsmæssig vurdering fra Vejdirektoratet, som er forbundet med stor usikkerhed. Ministeren vil derfor - med opbakning fra transportordførerne fra VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti - sætte gang i en nærmere undersøgelse af potentialet for en ren vejforbindelse over Kattegat. Den vil blandt andet omfatte et opdateret anlægsskøn og en opdateret trafikprognose, hvor der også tages hensyn til den seneste aftale om takstnedsættelse på Storebælt.  Den nærmere undersøgelse forventes at være klar til december 2018.