Af: Niels Bak Henriksen
For nylig kom tænketanken Cevea med en analyse, der viste, at trafikselskabernes udbud af servicetrafik er blevet vundet til priser, der kun kan lade sig gøre, hvis chaufførerne ikke bliver aflønnet efter overenskomsten. Nu har SF’s Karsten Hønge kaldt transportministeren i samråd om sagen
”Offentlig støttet løndumping i flextrafik er simpelthen for dumt”, lyder citatet fra Karsten Hønge i Avisen Danmarks omtale af sagen.
SF’eren har citeret artiklen og dermed sig selv direkte i den indkaldelse til et samråd, som han har fået Folketingets Transportudvalg til at sende til transportminister Thomas Danielsen (V).
Samrådet bygger på de resultater, som tænketanken Cevea er kommet frem til ved at gennemgå tre af de fem regioners udbud af servicetrafik - altså flextrafik til borgere med handicap og andre med behov.
Her fandt de, at omkostningerne ved kørslen, hvis ellers chaufførerne bliver aflønnet efter overenskomsten, er højere end de 305 kroner pr. time, som regionerne i gennemsnit betaler for kørslen. Altså bygger hele kørslen på, at chaufførerne ikke bliver betalt, det de skal, og som der også er krav om i kontrakterne.
Det vil Karsten Hønge gerne høre ministerens holdning til. På den baggrund har Folketingets Transportudvalg sendt følgende samrådsspørgsmål til transportministeren:
”Hvad mener ministeren om situationen i flextrafik, hvor det kan konstateres, at chauffører bliver underbetalt og har lange arbejdsdage? Og hvad agter ministeren at gøre for at rette op på disse forhold?”
Samrådet finder sted i transportudvalget på tirsdag.
Interesserede kan læse Kollektiv Trafik Forum's omtale af Cevea's analyse her: