Af: kollektivtrafik
Borgere i København - både københavnere og andre - føler sig generelt mere trygge, men stationer og stoppesteder er fortsat steder, som flest i København angiver som mest utrygge. En ny rapport er klar med konkrete anbefalinger til, hvordan trygheden kan styrkes på og omkring fire stationer
I foråret afsatte Borgerrepræsentationen i København en halv million kroner til at undersøge, hvordan Københavns stationer kan blive mere trygge.
Nu er undersøgelsen landet i form af en rapport, som kommer med tryghedsskabende anbefalinger til henholdsvis Sydhavn St., Husum St., Flintholm St. og Christianshavn St.
Rapporten anbefaler blandt andet bedre belysning, samarbejde med sociale aktører og flere patruljerende vagter i aften- og nattetimerne.
Selvom rapporten peger på enkelte steder, hvor trygheden kan styrkes, viser undersøgelsen også, at metrostationerne generelt opleves som trygge at opholde sig på. De foreslåede tiltag ved metrostationerne handler derfor primært om at bygge videre på den høje tryghed og sikre, at den fastholdes i alle tidsrum.
- For mig er det helt grundlæggende, at alle københavnere føler sig trygge – også når man står alene og venter på toget en sen aften. Den nye rapport giver os et klart og konkret grundlag for, hvor vi kan styrke trygheden på stationerne, og derfor håber jeg også, at vi politisk vil tage anbefalingerne til os og få sat handling bag ordene, siger Lars Weiss (S), der er overborgmester frem til årsskiftet.
Økonomiudvalget i Københavns Kommune behandler rapporten på et møde tirsdag 9. december.
Hvis politikerne ønsker at gå videre med rapportens anbefalinger, kan Borgerrepræsentationen afsætte midler til de forslag, der angår Københavns Kommune.
Desuden kan der samarbejdes med DSB om anbefalinger, der angår DSB, og om at søge midler fra Transportministeriets pulje til mere trygge, attraktive og grønne stationer, hvor der tidligere er afsat midler til indsatser ved Nørrebro St. og Vesterport St.
Økonomiforvaltningen vil gå i dialog med Metroselskabet og DSB om de forslag, der angår dem.
Udvalgte anbefalinger til stationerne:
Sydhavn St.
Bedre belysning under buen på begge sider af Enghavevej
Sociale ”viceværter” på gadeplan for øget tryghed
Daglig oprydning - især på forpladsen og ved cykelparkeringen
Midlertidige opholds- og læmuligheder under banen
Bedre håndtering af migranter, der sover på stationen
Husum St.
Dæmpet lys på cykelbroen og bedre lys i de omkringliggende områder
Nedklippet beplantning mellem forplads og perron, så man bedre kan se
Mild belysning i de grønne områder på begge sider af perronen
“Safety Zones” på perronen med oplysningsarbejde om DSB’s tryghedsfunktioner samt udvidet tilstedeværelse af DSB’s tryghedsvagter
Hastighedsdæmpning og bedre markeringer af fodgængerfelter og cykelkrydsninger på Islevhusvej ved trappeopgangen
Flintholm St.
Bedre wayfinding med farvede markeringer og vejledende belysning, fx med farvede markeringer på jorden
Stærkere belysning ved cykelparkering og langs stier
Kunst eller lys på betonvægge under banen - især ved opgangen til Stig Lommers Plads
Fast patruljering af vagter i nærområdet om aftenen og natten
Informationsdesk for bedre oplysning
Christianshavn St.
Flere indsatser målrettet socialt udsatte mennesker
Flere arrangementer på pladsen foran stationen
Mere kunst og belysning
Vagtbemanding i metroen i udvalgte dagtimer på hverdage (eftermiddag) og i aften- og nattetimer i weekenderne
Blomsterkasser på pladsen, der kan bruges året rundt
Om rapporten:
Undersøgelsen og rapporten er udarbejdet af BARK Rådgivning og Urban Creators.
Undersøgelsen udsprang af et ønske fra Københavns Kommunes Ungeråd, som i efteråret 2024 anmodede Borgerrepræsentationen om at arbejde for en bedre offentlig transport i København med henblik på at give unge større frihed til at kunne bevæge sig rundt i byen. Ungerådet pegede her på trygheden på stationer som et centralt fokusområde.
Interesserede læse mere om rapporten "Undersøgelse af tryghedsskabende initiativer ved stationer i København – Tryghed ved station" her: