Af: kollektivtrafik
Ingeniørforeningen, IDA, har sammen med Aalborg Universitet præsenteret en samlet plan for, hvordan transport og energiområdet kan nå S-Regeringens mål om at reducere klimagasudledninger med 70 procent i 2030
Planen, der er beskrevet i rapporten “IDAs Klimasvar - Transport- og energiløsninger 2030”, indeholder konkrete bud på, hvor Danmark skal investere og fokusere på transport- og energiområdet for at komme i mål med 2030-målsætningen og gå mod klimaneutralitet i 2050.
Ifølge rapporten kræver det investeringer i bæredygtige løsninger for omkring 500 milliarder kroner over de næste 10 år. Investeringerne bliver modsvaret af de besparelser, der kommer på brændsler, nye grønne afgifter og nye arbejdspladser.
- Vi har sat os i maskinrummet sammen med Aalborg Universitet og set på de tekniske løsninger og regnet på, hvordan det er muligt at nå 70 procent, hvis vi foretager de rigtige valg, de rette investeringer og styrker forskning og udvikling. Derfor er vi stolte af, at vi nu kommer med det første samlede bud på, hvordan Danmark kan nå 2030-målsætningen, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.
Blandt de konkrete tiltag peger IDAs Klimasvar på, at vindmøller både på land og til havs bliver yderligere udbygget, så produktionskapaciteten i havvind går fra 2.000 MW i 2020 til 6.630 MW i 2030 og på land bliver udbygget til mindst 4.800 MW.
Transport-området skal ifølge planen omlægges til mere el-drift og bæredygtige brændsler - eksempelvis elektrofuels, som i 2030 skal dække 20 procent af lastbiltransportens energibehov, 10 procent af skibenes skibstransport og 2 procent af indenrigsflyene.
Overskudsvarme fra industri og datacentre skal ind i fjernvarmesystemet, og så skal bygningsmasen i Danmark energieffektivisere, industri spare 12 procent på energien, mens fjernvarmeområderne skal udvides.
- Det er i de tværgående løsninger mellem besparelser, transport, el og varme, synergierne skal findes. Det er først, når den tunge transport kan køre på elektrofuels - der i øvrigt laves på vind, og når overskudsvarmen fra produktionen kan bruges til at opvarme vores boliger, at vi er kommet helt i mål med de løsninger, der gør vores energiforbrug klimaneutralt på omkostningseffektiv vis, siger Henrik Lund, der er professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet.
- Eller når varmen kan kobles ud, når elforbruget peaker og kan tilføres ekstra energi, når elproduktionen kører for fuld vind. Eller når vi laver energibesparelser i bygningerne på en måde, så fjernvarmen bliver mere effektiv og bedre kan udnytte solvarme, geotermi og overskudsvarme fra industrien, siger han videre.
IDAs Klimasvar går længere end 2030 og forfatterne understreger, at det er afgørende, at vi allerede nu forbereder os på, hvordan vi kan reducere yderligere i årene efter 2030.
Forfatterne fremhæver, at energi altid en udgift og en investering, men at de penge, der bliver brugt på forslagene i rapporten, kommer igen - blandt andet i form af besparelser på brændsler. Forfatterne til rapporten peger også på, at en skatte- og afgiftsændring til fordel for det grønne er uomgængelig. Desuden har det i arbejdet med IDAs Klimasvar været essentielt, at klimainvesteringerne kaster grønne job af sig.
- Vi skal se på, hvilke teknologier, vi har særlige styrker indenfor, der underbygger industri og beskæftigelse i Danmark. Og det kræver, vi ser på kompetencer og arbejder på tværs af fagligheder. Især i disse krisetider er det essentielt at have for øje, at klimainitiativer bidrager til at skabe gode danske arbejdspladser, der sikrer vores velfærdssamfund - og det opfylder vi til fulde med IDAs Klimasvar, fremhæver Thomas Damkjær Petersen.
IDAs Klimasvar - Transport- og energiløsninger 2030 kan hentes her: