NYHEDER 11. NOV 2022 KL. 23:00

Solenergi får diesel-bussen til at køre længere på literen


Af: kollektivtrafik

Solenergi får diesel-bussen til at køre længere på literen

Fleet – Facility & Procurement Manager i Hb-Care Henrik Bjørnsten.


Fem handicapbusser fra selskabet HB-Care, der har hovedkontor i Bagsværd og er en del af Moove Group, har i to år kørt med solceller på taget. Solcellerne giver ekstra strøm til minibussernes 12 volts-batterier - og strøm er der god brug for i en handicapbus med en strømkrævende trappemaskine. Ved at oplade med hjælp fra solens stråler sparer det selskabet for et årligt indkøb af 1.200 liter diesel, og nærmiljøet spares for udledning af tre ton CO2


Flere af busselskabet HB-Cares 500 minibusser er monteret med trappemaskiner. Som et forsøg har busselskabet fået eftermonteret solceller på fem af deres busser med trappemaskiner, der er et uundværligt værktøj på de handicapkørsler, hvor en passager i kørestol skal op og ned ad trapper.

Ved hjælp af en elmotor sænkes eller hæves trappemaskinen fra et trappetrin til det næste. Mellem brug oplades maskinen af bussens 12 volts-batteri. 



Lavere dieselforbrug og en mere effektiv opladning
Fleet - Facility & Procurement Manager i Hb-Care, Henrik Bjørnsten er primus motor på solcelle-projektet, og han forklarer, at initiativet ikke kun er sat i værk for at holde dieselforbruget nede og spare miljøet for CO2, men at det samtidig betyder, at batteriet oplades mere effektivt end ellers.

- De tilbagemeldinger, vi har fået fra vores chauffører, er, at de ser det som en fordel, at batteriet næsten altid er fuldt opladet, og at det også oplader, når bussen holder stille og motoren er slukket. Det giver bedre fleksibilitet, når dagens opgaver skal planlægges, forklarer Henrik Bjørnsten.

Det er firmaet Green Energy Scandinavia I Vejle, der har eftermonteret solcellerne. I fuldt sollys leverer solcellerne op til 380 watt pr. bus i timen. Anslået betyder det, at dieselforbruget årligt er faldet med 1.200 liter, hvilket sparer miljøet for tre ton CO2.



Stigende priser på diesel har gjort projektet mere rentabelt
Selvom det kræver en vis investering at eftermontere solceller på en bus, mener Henrik Bjørnsten, at der er gode perspektiver i projektet:

- Med de priser vi har fået på diesel, har solceller på busserne gjort det mere økonomisk rentabelt end da vi startede projektet i 2020. I et marked hvor der endnu ikke er nul-emissions liftbusser, som kan opfylde vores behov, er det positivt, at vi på andre områder kan nedbringe udledning af CO2, påpeger han.

De fem busser med solceller udfører kørsel i Nordsjælland og i Københavnsområdet. Det er endnu ikke besluttet, i hvor stort omfang HB-Care vil eftermontere solceller på selskabets øvrige minibusser med trappemaskiner.


Om HB-Care:

  • HB-Care er leverandør af visiteret specialkørsel til kommuner og institutioner
  • Selskabet befordrer blandt andet handicappede til skoler og aktivitetscentre, ældre borgere til genoptræning og dagcentre, samt skole- og børnehavebørn med særlige transportbehov
  • HB-Care er en del af Moove Group, som blev dannet i april 2022 med det formål at skabe en moderne, konkurrencedygtig mobilitetsvirksomhed, der ikke er begrænset til bestemte transportformer
  • Hovedkontoret er beliggende i Bagsværd
  • HB-Care råder over 500 minibusser

 



Energi og miljø Flextrafik