Af: Mikael Hansen
Det startede med en privat rutebilejer, blev så kommunalt - og det endte i kaos og politiserede arbejdskonflikter. Combus kom forbi og kunne ikke rede trådene ud. Så blev driften udbudt og delt på to operatører og siden 2022 er driften samlet igen under én operatør – Tide Bus Danmark.
Aalborg havde tidligt sine sporvejs-visioner i begyndelsen af 1900-tallet. Sporvognslinjen skulle koble Aalborg Vestby og midtbyen sammen med det ny kommunehospital på Hobrovej. Stigende stålpriser under 1. Verdenskrig var dog med til at lægge sporvognsprojektet i graven.
Aalborg Bybusser startede med én rute mellem Aalborg og Vejgaard i 1920. Bag ruten stod to unge mænd, Svend Peter Larsen og Jens Lassen Studstrup. Det det Studstrup, som fik Aalborg Omnibus Selskab til at vokse og blomstre gennem de følgende fem årtier.
Aalborg Kommune købte Aalborg Omnibus Selskab (AOS) i 1976, og det som lignede en succes med fuld kommunale kontrol over busbetjeningen, endte i kaos og en stribe af arbejdsnedlæggelser, som lammede busdriften og gjorde AOS til en varm politisk kartoffel både i Aalborg og nationalt.
Aalborgs bybusser blev i perioden 1995-2001 en del af slutspillet i det statslige busselskab Combus. Combus dannede sammen med Aalborg Kommune Aalborg Omnibus Selskab A/S. Selskabet vandt det første udbud af bybuskørslen i Aalborg med den suverænt laveste pris - senere afsløret som et underbud. Combus opgav i 2002, da selskabet på randen til konkurs blev solgt til Arriva for 100 kr.
I næste udbud i 2002 blev bybusdriften delt i to. Arriva vandt den ene halvdel og City-Trafik den anden (City-trafik blev fra 2014 en del af Keolis). Det skabte ro på bagsmækken.
Efter et nyt udbud overtog Tide Bus Danmark i august 2022 bybusdriften i Aalborg med 121 elbusser.
Læs hele historien om Aalborgs bybusser i disse to bøger:
www.j-bog.dk