Analyse viser otte mulige metrolinier
Af: kollektivtrafik
På kortet ses de otte undersøgte metrolinier. (Grafik: Metroselskabet)
Forligskredsen bag Lynetteholm besluttede i 2023 at sætte gang i en indledende screening af nye metrolinier i København. På baggrund af den indledende screening besluttede et enigt Økonomiudvalg i juni i år, hvilke otte linier, der skulle undersøges nærmere. Nu er Økonomiforvaltningen klar med en detaljeret analyse af de otte mulige metrolinier i København
Analysen vurderer de otte linier ud fra tre overordnede temaer - passagerer og mobilitet, adgang og betjening samt økonomi og klima.
Analysen tager udgangspunkt i beregningsåret 2070, hvor det skønnes, at der vil være 400.000 flere indbyggere i hovedstadsområdet end i dag.
Det er i analysen lagt ind som en forudsætning, at M5 i 2070 er etableret som en ring, der går vest om Søerne og via Østerport til Lynetteholm inklusiv en station ved Rigshospitalet. Det vil sige en længere linieføring end den, der er besluttet og finansieret i aftalen mellem Københavns Kommune og staten fra marts 2025 (København H via Amager til Lynetteholm N).
Metroliniernes primære funktioner er forskellige. Nogle forbedrer adgangen til hospitalerne, nogle linier gør mindre betjente bydele mere tilgængelige, mens andre styrker robustheden i metroen såvel som hele den kollektive transport imod eksempelvis driftsforstyrrelser og nedbrud samt fremtidige kapacitetsudfordringer.
De otte undersøgte linier:
Grøn linie:
- Forlængelse af M1/M2 fra Vanløse St. til Tingbjerg
- Økonomi: 12,6 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 174.000 ton samlet C02-udledning ved anlæg
- Betjening: 29.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 60.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station
- Passagerer: 25.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 6.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: v/Tingbjerg til Nørreport St.: 13 minutter
- Andre nøgletal: Tre nye stationer, 5,1 kilometerskinne og 90 sekunders frekvens
Orange linie:
- Ny linie mellem Rigshospitalet og Herlev Hospital
- Økonomi: 33,2 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 556.00 ton samlet C02-udledning ved anlæg
- Betjening: 72.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 94.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station
- Passagerer: 65.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 9.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: v/Rigshospitalet til v/Herlev Hospital: 16 minutter
- Andre nøgletal: Ni nye stationer, 15,8 kilometerskinne og 180 sekunders frekvens
Lilla linie:
- Afgrening på M5 fra Stengade St. til Tingbjerg
- Økonomi: 13,9 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 239.000 ton samlet C02-udledning ved anlæg
- Betjening: 49.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 76.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station
- Passagerer: 67.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 12.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: v/Tingbjerg til København H: 12 minutter
- Andre nøgletal: Fire nye stationer, 5,8 kilometerskinne og 180 sekunders frekvens
Blå linie (vest):
- Forlængelse af M4 fra Kbh. Syd til Hvidovre Hospital
- Økonomi: 9,9 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 140.000 ton samlet C02-udledning ved anlæg
- Betjening: 29.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 45.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station
- Passagerer: 18.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 4.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: v/Hvidovre Hospital til København Syd: Syv minutter
- Andre nøgletal: Fire nye stationer, 4,2 kilometerskinne og 180 sekunders frekvens
Blå linie (nord):
- Forlængelse af M4 fra Kbh. Syd til Emdrup
- Økonomi: 27 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 389.000 ton samlet C02-udledning ved anlæg
- Betjening: 26.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 50.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station
- Passagerer: 51.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 10.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: København Syd til v/Emdrup St.: 14 minutter
- Andre nøgletal: Ni nye stationer, 10 kilometerskinne og 180 sekunders frekvens
Pink linie:
- Ny linie mellem Tuborg Havn og lufthavnen
- Økonomi: 36,4 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 551.000 ton samlet C02-udledning ved anlæg
- Betjening: 53.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 57.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station
- Passagerer: 48.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 9.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: v/Tuborg Havn til Lufthavnen: 18 minutter
- Andre nøgletal: 11 nye stationer, 15 kilometerskinne og 180 sekunders frekvens
Mørkeblå linie:
- Ny linie mellem Bispebjerg Hospital og Holmen
- Økonomi: 23,9 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 340.000 ton samlet C02-udledning ved anlæg
- Betjening: 24.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter), 30.000 beboere og arbejdspladser får kortere afstand til en station
- Passagerer: 30.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 4.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: v/Holmen til København H: Seks minutter
- Andre nøgletal: Syv nye stationer, otte kilometerskinne og 180 sekunders frekvens
Lysegrøn linie:
- Ny linie mellem Prags Blv. Øst og Malmø C
- Økonomi: 14,7 milliarder kroner i restfinansiering
- Klima: 696.000 ton samlet CO2-udledning ved anlæg
- Betjening: 33.000 nye beboere og arbejdspladser bliver stationsnære (inden for 600 meter)
- Passagerer: 46.000 merpåstigere pr. hverdagsdøgn i hele metrosystemet, 15.000 flere ture med kollektiv transport i Hovedstadsområdet
- Rejsetid: København H til Malmø C: 25 minutter
- Andre nøgletal: Tre nye stationer, 26 kilometerskinne og 90 sekunders frekvens
Om analysen:
- Analysen er udarbejdet af Metroselskabet for Københavns Kommune
- Beregningsåret for analysen er 2070, hvor der antages en befolkningstilvækst på 400.000 i Region Hovedstaden. Det er i analysen lagt ind som en forudsætning i beregningerne, at M5 er lukket som en ring, hvilket der pt. ikke er truffet beslutning om
- Metrolinierne er undersøgt som selvstændige linier, og analysen tager ikke højde for evt. synergieffekt ved at bygge flere metrolinier på samme tid
- Linieføringerne og stationernes placering er foreløbige og vil skulle undersøges nærmere i evt. videre undersøgelser
- Alle linierne er undersøgt som metro i tunnel
- Restfinansiering er beløbet, det koster at anlægge og drive metrolinien i 50 år. Beløbet er i 2024-priser inklusiv 50 procent korrektionsreserve for anlæg. Tilsvarende er tallet for CO2-udledning ved anlæg beregnet for metrolinien over en periode på 100 år, inklusiv 50 procent korrektionsreserve for anlæg
- Analysens tal for lysegrøn linie (Øresundsmetro) kan ikke sammenlignes med de øvrige linier, da den er baseret på tidligere analyser med andre forudsætninger som eksempelvis åbningsår
- Analysen peger på, at en styrkelse af sammenhængen mellem metroen og byen kan øge brugen af metroen. Gang- og cykelforbindelser samt udvikling af byrum bør derfor planlægges til at understøtte den kollektive rejse