Af: kollektivtrafik
Til maj åbner den nye bane mellem København og Ringsted. Fra Ringsted og ned mod Femern er Banedanamrk i fuld gang med at udbygge jernbanen til den kommende Femern-forbindelse til Tyskland. Og samtidig begynder Banedanmark her i foråret på totalrenoveringen af den travle strækning mellem Ringsted og Korsør
Med færdiggørelsen af Danmarks første højhastighedsbane mellem København og Ringsted, med opgradering og fornyelse af Ringsted-Femern strækningen og med elektrificering af dele af det sjællandske jernbanenet er der store forbedringer på vej til passagererne, lyder det fra Banedanmark. Men inden roser uden torne - eller sagt på en anden måde - for at nå stjernerne, må man først gennem trængslerne. Og der venter trængsler forude.
- Vi er i gang med, en historisk opgradering af den danske jernbane, og de sjællandske passagerer får i de kommende år mange forbedringer. Med Den nye bane København-Ringsted, Ringsted-Femern Banen, elektrificering af flere strækninger og det nye signalsystem er vi i gang med at modernisere og fremtidssikre de sjællandske jernbanestrækninger til at imødegå fremtidens behov for kapacitet, hurtighed, pålidelighed og komfort til gavn for alle brugerne af jernbanen, siger Steen Neuchs Vedel, der er anlægsdirektør i Banedanmark.
Samtidig med, at Banedanmark bygger nyt, skal den eksisterende jernbane stadig være sikker, effektiv og attraktiv. Mellem Ringsted og Korsør er sporet flere steder så slidt, at det skal fornyes. Det er nødvendigt for at undgå at skulle sætte hastigheden ned.
- For at undgå at spærre helt for landsdelstrafikken i en længere periode udfører vi i denne omgang udelukkende de mest presserende arbejder. Næste år vender vi tilbage for at forny og optimere Slagelse Station og i årene 2022-2024 gennemfører vi den sidste sporfornyelse på strækningen. Til den tid vil der ikke være så mange øvrige projekter "i omegnen", og det vil gøre det lettere at planlægge trafikken, så passagererne generes mindst muligt, siger Steen Neuchs Vedel.
Når Banedanmark er færdige med sporfornyelsen, vil passagererne opleve færre hastighedsnedsættelser, og togene vil derfor have bedre muligheder for at indhente eventuelle forsinkelser.
Udfordringer for pendlerne
I de kommende måneder er aktiviteten høj, og det betyder, at der kommer en del reduktioner i togdriften.
- Sporarbejderne gør, at vi langt fra har samme kapacitet som normalt, og det betyder, at der kommer til at køre færre tog hen over foråret. I samarbejde med jernbaneselskaberne har vi udarbejdet den bedst mulige plan sammen, og vi håber, at passagererne vil have tålmodighed med os, mens vi er i gang med arbejdet, siger Steen Neuchs Vedel.
Sporarbejdet mellem Ringsted og Korsør betyder, at Banedanmark ikke kan holde begge spor åbne, og det betyder færre tog - og supplering med togbusser - fra Korsør og ind mod København fra 24. marts til 12. juni.
I påsken - fra 17. april til 22. april - kører der ingen tog mellem Nyborg og Roskilde.
Arbejderne på Ringsted-Femern Banen betyder, at der i nogle perioder ikke kører tog , og at der bliver indsat togbusser:
Her har Banedanmark travlt på de sjællandske spor:
Sporarbejde Ringsted-Korsør
Den nye bane København-Ringsted
Elektrificering Køge Nord-Næstved