Af: kollektivtrafik
Svenske Scania ser muligheder i politisk fokus på bytrafik. Bæredygtighed og økonomisk vækst udelukker ikke hinanden, lyder meldingen. Den svenske producent af køretøjer er et eksempel på, at leverandørerne har køreklare løsninger, der kan bidrage til en mere bæredygtig transport
- CO2-reduktion er næsten religion i dag. Men det skal også være kommercielt bæredygtigt. Og det skal være tilgængeligt. Steffen Laursen, Key Account Manager i Scania Danmark’s busafdeling er ikke i tvivl. Der er muligheder i det politiske fokus på bæredygtige, mindre forurenende offentlig trafik. Især i byerne.
- Det store politiske fokus er på bytrafik. Vi og mange andre leverer derfor hybridbusser og busser, der kører på biogas og el. Det er gode typer til den slags trafik. Kigger vi på langtursbusser og regional trafik findes højkomfortbusser der kan køre på biogas og HVO (fossilfrit dieselprodukt), forklarer han.
Vil ikke pege fingre
Scania har som mål at alle produktionsenheder senest i 2025 skal køre på fossilfri el. Samtidig skal virksomheden nedbringe CO2-udslippet på transport med 50 procent og affald reduceres med 25 procent. Det er vigtigt at vise initiativ, lyder budskabet.
- Vi skal være med, når det gælder miljørigtig, smart og sikker transport. Det kan hurtigt ende med, at alle står og peger på hinanden og siger, at ’den’ og ’den’ har ansvaret. Internt i Scania siger vi, at tingene skal gøres rigtigt. Det gælder inklusion, miljø, menneskerettigheder og engagement i lokalsamfundet, siger Steffen Laursen.
Scania har udviklet hybridbussen Scania Citywide LE som en skræddersyet løsning til bytrafik. Bussen kan køre både rent elektrisk og ved hjælp af andre brændstoftyper. Det afhænger af formålet og omgivelserne.
- Vi kan sige, at du kan få det bedste fra bedste verdener. Der, hvor der er støjproblemer, for eksempel i bymæssig bebyggelse eller ved varelevering om natten, kan du køre i ’silent mode’. Omvendt kan du skifte ved regional trafik, siger Steffen Laursen om systemet, der kører på en såkaldt ’integrated electrical machine’. Den består af gearkasse, elmotor og diesel/HVO motor.
Tjent ind efter seks år
Steffen Laursen vurderer, at hybridbussen typisk vil koste mellem 500.000 og 600.000 mere end konventionelle køretøjer. Investeringen vil kunne tjene sig selv ind i løbet af seks år, hvis man regner med et samlet årligt kilometertal på 80.000.
- Det er sådan en tilbagebetalingstid, der skal til, før det er interessant for danske operatører. Eneste større udbud, vi har haft, var FynBus, hvor man valgte 30-40 busser. Det var et krav fra dem, at det skulle være hybridbusser.
Steffen Laursen talte som en del af Teknologisk Instituts konference i Aarhus om emissionsteknologi.