Af: kollektivtrafik
M3 Cityringen åbnede 29. september, og 13. oktober blev busserne bundet tæt sammen med nye og eksisterende metrolinjer, bus og tog i Nyt Bynet. De første erfaringer med Nyt Bynet viser, at der er behov for en ny køreplan til linje 250S og flere afgange i myldretiden på linje 15E og 350S
Med Nyt Bynet 13. oktober 2019 begyndte de regionale buslinjer 250S og 350S at køre nye veje, mens linje 15E begyndte at krydse Cityringen ved Vibenshus Runddel. Dermed blev linjen en attraktiv forbindelseslinje mellem det centrale København og Nordsjælland.
Men den nye linje 250S har haft svært ved at komme gennem trafikken især ved Nørrebro Station, hvilket har skabt forsinkelser og upålidelig drift. Derfor er køreplanen nu ændret, så linjen får lidt mere køretid undervejs.
Mange passagerer i Hovedstaden har opdaget, at de med fordel kan skifte mellem linje 15E og Cityringen ved Vibenshus Runddel. Men særligt i morgenmyldretiden har det været svært at få plads til alle passagerer i busserne. Derfor er der nu indsat en ekstra bus i morgenmyldretiden på linje 15E, som vil give to ekstra afgange i retning mod Forskerparken mellem Nørreport/Ryparken og Gl. Holte i tidsrummet mellem klokken 7 og 8. I linje 350S har det ligeledes været svært at få plads til alle passagerer i morgenmyldretiden i retning mod Ballerup St. - særligt på strækningen fra Brønshøj Torv til Ballerup Campus. Derfor er der indsat en ekstra afgang på strækningen fra Nørreport St. til Malmparken St. klokken 7.00.
- Med Nyt Bynet har vi lavet ændringer for 33 buslinjer, og med så mange ændringer på én gang vil der naturligvis opstå nogle børnesygdomme, der skal rettes op på. Derfor har det også været nødvendigt at se på en ny køreplan for linje 250S. Vi har også været glade for at se, at så mange passagerer nu rejser fra Nørreport og mod forskerparken og DTU med linje 15E om morgenen og mod Ballerup med linje 350S, og dem skal der selvfølgelig være plads til i busserne, siger Movias plandirektør Per Gellert
- Efter metrocityringen åbnede, er busserne blevet tilpasset. Der har været behov for et par enkelte justeringer, så der er plads til alle passagerne i bus 350S og 15E. Derudover får bus 250S en ny midlertidig køreplan, mens der er vejarbejde på Nørrebro Station, så bussen kører til tiden, siger Jens Mandrup, der er formand for trafikudvalget i Region Hovedstaden og fortsætter:
- Det er super godt, at vi sammen med Movia har kunne rykke hurtigt og få lavet disse justeringer, så bussen kører til tiden, og der er plads til alle i bussen. Jeg kan kun opfordre alle til at komme ud og prøve den nye metro og busruter, det er en helt ny måde man kan transportere sig rundt i København på. Det er fantastisk, hvordan der er sammenhæng mellem de forskellige transportformer.