NYHEDER 19. AUG 2024 KL. 15:25

Rapport fra Havarikommission: Cyklist med musik i ørene og med ferie i tankerne overså letbanetog

Af: kollektivtrafik

Fredag 17. august sidste år skete der en ulykke ved en overgang for gående over letbanen ved Tueager mellem stoppene ved Aarhus Universitethospital og Gl. Skejby. Overgangen markerer sig ifølge rapporten Havarikommissionen ved at være overrepræsenteret i statistikken over hændelser, der skal meldes. Ved ulykken fredag 17. august lidt før klokken 17 kom en kvinde så alvorligt til skade, da hun cyklede over skinnerne, at hun får varige mén


Cyklisten, der har boet i Aarhus i tre år, har oplyst til Havarikommissionen, at hun ikke husker noget, fra hun forlod sin arbejdsplads og indtil hun vågnede på sygehuset. Fredag 17. august sidste år var hun på vej hjem fra arbejde, og hun mindes ikke at have holdt for letbanen ret mange gange tidligere - måske fem gange i alt. 

På vejen hjem den pågældende dag, der har hendes sidste inden, hun skulle ud at rejse, hørte hun musik i sine In-Ear høretelefoner. Hun har oplyst, at hun måske havde tankerne et andet sted.

Den primære årsag til ulykken var ifølge Havarikommissionens rapport cyklistens uopmærksomhed mod letbanetoget ved passage af letbanesporet.

Havarikommissionen skriver i sin rapport, at ulykken under lidt andre omstændigheder kunne have været ulykke med et mere alvorligt udfald.

Havarikommissionen peger på, at der ved samme overgang tidligere været andre sikkerhedsmæssige hændelser.

Ifølge rapporten kan det ikke afvises, at en eller flere af følgende omstændigheder kunne have haft indflydelse på hændelsesforløbet:

  • Forskydningsbommenes fysiske opbygning kunne medføre at cyklister fra Tueager først umiddelbart før passage af sporet blev opmærksom på et eventuel kommende letbanetog
  • Idet en bygning delvis spærrede for udsynet for cyklister, som kom fra Tueager, kunne en cyklist risikere først meget sent i passage af overgangen at blive opmærksom på et kommende letbanetog
  • Kørsel på elcykel kunne medføre en større hastighed end ved kørsel på cykler uden elmotor, og dette eventuelt kombineret med at overgangen var meget befærdet særligt i myldretiden, kunne medføre at cyklistens primære fokus var på selve kørslen gennem forskydningsbommene frem for på omgivelser og dermed sikkerheden ved passage af letbanen
  • Kombinationen af, at cyklisten var rutineret bruger af overgangen (gennem flere år havde brugt overgangen ved kørsel hjem fra arbejde), var på vej hjem til ferie, og hørte musik i sine høretelefoner, kunne have reduceret cyklistens opmærksomhed i forhold til omgivelserne ved kørsel ud i overgangen


Havarikommissionen anbefaler baggrund af sine undersøgelser, at Trafikstyrelsen sikrer, at Aarhus Letbane gennemfører en risikovurdering af, hvorvidt sikkerhedsforholdene for cyklister på stedet er tilstrækkelige i forhold til den konkrete benyttelse af overgangen.


Interesserede kan se Havarikommissionens rapport "Aarhus Letbane, personpåkørsel ved Tueager d. 17-08-2023" her: