Af: kollektivtrafik
Ny aftale mellem danske Sund & Bælt og den italienske teknologivirksomhed Sacertis skal øge levetiden og sikkerheden på 400 italienske motorvejsbroer. Samarbejdet bygger på over 20 års opsamlet ingeniørviden fra Storebæltsbroen. Intelligente sensorer og nøjeregnende algoritmer skal holde øje med tilstanden på en række motorvejsbroer i Italien. Overvågningen kan sikre den rette vedligeholdelse af broerne og forlænge levetiden - og give besked, før noget udvikler sig kritisk
Inde i kernen af samarbejdet ligger solid dansk viden om brodrift- og vedligehold fra Storebæltsbroen, som skal være med til at forhindre kollaps på vital infrastruktur, som det der ramte den Norditalienske by Genova for to år siden.
- Samarbejdet giver os mulighed for at dele vores erfaringer. Vi kan være stolte af, at viden fra Storebæltsbroen kan gøre en forskel og være med til at sikre infrastruktur internationalt, siger Bjarne Jørgensen, der er Executive Director i Sund & Bælt.
For den italienske teknologivirksomhed har det været helt centralt i udviklingsarbejdet at forstærke løsningen med global ekspertise.
- Danmark er kendt for en høj kvalitet af vedligehold på broer og tunneler. Så det har stor værdi for os, at udvikle værktøjet med en partner som Sund & Bælt, der har solid erfaring og allerede i dag udnytter digitale teknologier til at arbejde smartere og mere sikkert, siger Andrea Cuomo, der er direktør og grundlægger af Sacertis.
Fra risikovurdering til fornyet ungdom
Initiativet er allerede gået sat i gang. Hver uger installeres der sensorer på to broer i det italienske vejnet. Men det egentlige værktøj udmøntes i en applikation. Et stykke overvågningssoftware, der omsætter data fra sensorerne til en visuel oversigt over, hvornår der er behov for vedligehold.
I kombination med IBM’s Watson har Sacertis’ og Sund & Bælts ekspertiser skabt en løsning, der kan strukturere vedligeholdelse af en bro, så fokus flyttes, fra blot at kunne reagere i tide på en nedslidt bro, til fremover at sikre løbende vedligehold. Det forhindrer farlige situationer og forlænger samtidig broers levetid.
- Det er i virkeligheden der, det bliver interessant. Vores egen Storebæltsbro er bygget til en levetid på 100 år, men ved brug af data og digitale løsninger forventer vi at broens levetid kan forlænges med 50-100 år, siger Bjarne Jørgensen.
Det nye samarbejde er indledningsvis målrettet helbredet på de italienske broer. Men med tiden vil den omfatte infrastruktur i hele Europa og senere på verdensplan
Fakta: