NYHEDER 16. DEC 2019 KL. 14:51

De fynske busser snakker til passagerer ved stoppestederne

Af: kollektivtrafik

De fynske busser snakker til passagerer ved stoppestederne

Hos FynBus har man siden august sidste år kørt med udvendig stoppestedsannoncering på de regionale ruter og i bybusserne i Odense. Nu opgraderer trafikselskabet servicen, så det bliver endnu nemmere for blandt andet synshandicappede at komme med bussen


Udgangspunktet hos FynBus er, at det skal være nemt at tage bussen. Derfor etablerede selskabet i august sidste år udvendig stoppestedsannoncering på de regionale ruter samt i bybusserne i Odense, hvor bussens højtalere fortæller deres kunder, hvor den kører hen.

Udvendig stoppestedsannoncering gør det nemmere og mere overskueligt for blandt andet synshandicappede at komme med bussen, og fra søndag er servicen blevet opgraderet.

Bybusserne i Odense har siden 5. august sidste år anvendt udvendig stoppestedsannoncering på 15 stoppesteder, mens de regionale busser har snakket med kunderne på 16 udvalgte stoppesteder. Det er FynBus’ køreplanlæggere, som i bussens datasæt definerer, hvor og hvornår bussen skal tale til kunderne.

Fra søndag i forbindelse med FynBus’ køreplanskifte har bybusserne i Odense og de regionale ruter fået et nyt datasæt, der gør, at busserne kommer til at tale til kunderne oftere end hidtil.  
Faktisk kommer de regionale ruter til at tale til kunderne på 68 stoppestedsplaceringer i Odense Kommune, mens de odenseanske bybusser gør det samme ved 60 udvalgte stoppesteder.

FynBus oplyser, at selskabet løbende kigger på, hvor busserne skal benytte udvendig stoppestedsannoncering. Samtidig håber man på, at kunderne tager godt imod, at busserne nu taler lidt oftere.

Kunderne er også velkomne til at kontakte FynBus, hvis de har et ønske til et stoppested, hvor de godt kunne tænke sig, at bussen taler til kunderne.