NYHEDER 22. JAN 2019 KL. 14:00

Den offentlige transport i Hovedstaden skal samles i én organisation

Af: kollektivtrafik

- Jeg har store forventninger til, at en ny samlet transportorganisation kan løfte den kollektive trafik i hovedstadsområdet, så denne sektor bliver en reel del af løsningen på trængselsproblemerne, siger transportminister Ole Birk Olesen. Ønsket om at samle den offentlige transport i Hovedstaden i én organisation hænger sammen med VLAK-Regeringens udspil om en reform af sundhedssystemet, hvor regionerne bliver nedlagt


Planen om at samle den offentlige transport i Hovedstaden i én organisation - Hovedstadens Offentlige Transport (HOT) - er et led i VLAK-Regeringens kommende hovedstadsudspil og skal fremtidssikre den offentlige transport i hovedstadsområdet.

Hovedstadens Offentlige Transport skal styrke sammenhængen på tværs af transportformer og sikre, at den kollektive trafik er et attraktivt og konkurrencedygtigt tilbud, som tiltrækker flere passagerer end i dag i en fremtid med flere borgere, flere biler og øget behov for at komme fra sted til sted . VLAK-Regeringen fremhæver, at der er fundet inspiration i sammenlignelige europæiske byer, hvor der er succes med at organisere den kollektive trafik på tværs af transportformer.

VLAK-Regeringen fremfører, at den offentlige kollektive transport spiller en væsentlig rolle i at mindske trængslen og i at sikre hovedstadsområdet som et tilgængeligt og attraktivt sted at bo og arbejde for så mange som muligt.

- Der er et stort behov for at fremtidssikre den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Et effektivt og ikke mindst attraktivt kollektivt trafiknet er afgørende for, at københavnerne ikke skal drukne i trængsel, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).


Den offentlige kollektive transport i hovedstadsområdet består af en række forskellige transporttilbud – metro, bus, privatbane, S-tog og snart den kommende letbane. VLAK-Regeringen mener, at borgerne skal møde et veltilrettelagt og smidigt kollektivt trafiknetværk, der fremstår som et sammenhængende transporttilbud og i fremtiden i endnu højere grad kan være en attraktiv konkurrent til bilen.

For at imødegå den stigende trængsel skal flere rejse med den kollektive transport, lyder det fra VLAK-Regeringen i forbindelse med udspillet.

- Som samfund investerer vi mange penge i den offentlige transport, og vi skal have det bedste produkt, vi kan få for de penge. Jeg mener, at en ny stærk samlet organisering af den kollektive trafik vil udfri et stort potentiale, siger Ole Birk Olesen, der peger på, at det vil VLAK-Regeringen sikre ved, at én samlet stærk transportorganisation fremover skal varetage planlægning og kundevendte aktiviteter vedrørende offentlig kollektiv trafik på tværs af transportformerne bus, metro, letbane, privatbaner og S-tog. Denne type organisering kendes fra udlandet, hvor blandt andet München, Oslo, London og Helsinki har succes med dette.


Hovedstadens Offentlige Transport
VLAK-Regeringen vil etablere organisationen som et samarbejde mellem staten og hovedstadsområdets 34 kommuner. Den nye transportorganisation skal sikre en bedre sammenhæng på tværs af de forskellige offentlige transportformer og samtidig åbne den offentlige transport for samarbejdet med private og deleøkonomiske transportformer, der kan understøtte integrerede dør-til-dør rejser.

- Jeg har store forventninger til, at en ny samlet transportorganisation kan løfte den kollektive trafik i hovedstadsområdet, så denne sektor bliver en reel del af løsningen på trængselsproblemerne, siger Ole Birk Olesen.

I forbindelse med planerne om at samle den offentlige transport i Hovedstaden i én organisation har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet offentliggjort en række faktaark, som kan hentes her:

Én samlet offentlig transportorganisation

Trafik- og befolkningsudvikling

Kort og skinnesystemer

Indbyggertal og bestyrelsesposter


Derudover kan interesserede læse mere om baggrunden for VLAK-Regeringens udspil her:

Regeringen vil fremtidssikre hovedstadens offentlige transport