Af: kollektivtrafik
Pendulfart.dk, som blandt andet via facebook lancerede, at Danmark har fået en ny fjernbusoperatør, der fra fredag 13. december ville forbinde Aarhus med København via Odense, manglede passagerer til den første gang fra Aarhus - og annullerede derfor afgangen. Driftschefen hos pendulfart, Thomas Hintze - ja, der er manden, der stod bag Rødbillet, som han solgte til Flixbus i 2017 - forklarer til Magasinet Bus, at Pendulfart.dk er baseret på online-billetslag og ikke sælger kontantbilletter. - Derfor ved vi altid, om der er passagerer til en afgang og hvormange, siger Thomas Hintze
- Vi kører ikke uden passagerer, siger han videre og forklarer, at Pendulfart dermed i en vis udstrækning kan vælge en mindre bus, når der er solgt få billetter.
Den første dag, hvor Pendulfart kørte - fredag 13. december var der ikke solgt billetter fra Aarhus - men 7 fra Odense. Derfor kørte bussen ikke til Aarhus, men til fjernbusstoppet i Odense.
Thomas Hintze siger videre, at pendulfart kører, når folk vil med. Af hensyn ti lbåde økonomi og miljø sender Pendulfart ikke en tom bus over Storebælt.
- Og er der få passagerer på en afgang, kører vi med en minimus frem for en stor turistbus, fremhæver han.
Det var blandt andet tilfældet, da vi her på Magasinet Bus var et smut forbi stoppet i Odense mandag 16. december. Her kom en stor turistbus fra Aarhus, men en minibus fra København.
Erfaringer fra Rød Billet skal hjælpe Pendulfart
I 2017 solgte Thomas Hintze fjernbusselskabet Rødbillet til tyske Flixbus, som nogle måneder forinden havde overtaget Abilskou's Linie 888 mellem Aarhus og København. Siden har der været et par forsøg på at få alternativer på vejene - eksempelvis Lynbussen og faktisk også et selskab med Pendulfart.dk som domænenavn. Der til kommer Molsliniens Kombardoexpressen. De to første lukkede igen efter et stykke tid, mens Kombardoexpressen, som Molslinien og Herning Turist samarbejder om, er vokset siden starten i juli 2017.
Thomas Hintze siger til Magasinet Bus, at hans rolle i Pendulfart.dk er, at han skal tage sig af driften og komme med de gode ting, han har med fra tiden med Rødbillet. Og sørge for, at Pendulfart kører uden om de "huller i vejen", som han ind i mellem kørte i med Rødbillet.
- Jeg håber, jeg kan bidrage med driften, planlægningen og udviklingen, siger han.
Om han har investeret i Pendulfart?
- Nej, men jeg har option på at kunne købe anparter, siger han.
Ifølge Thomas Hintze har Pendulfart planer om at finde investorer og på sigt oprette flere ruter.
- Jeg hjælper til i starten - i første omgang et halvt år.
Thomas Hintze har efter sin tid med Rødbillet været involveret i et andet koncept under domænenavnet pendulfart.dk. Firmaet bag dette koncept, der byggede på at sælge ledige pladser i turistbusser, var Colour Tours ApS, der gik konkurs 25. maj 2020, og hvor konkursboet blev afsluttet og selskabet opløst 27. maj 2021.
Interesserede kan læse mere om konceptet om at sælge ledige sæder i turistbusser i følgende artikel fra transportnyhederne.dk:
Ny net-side bygger på ledige bussæder
Lidt om Pendulfart:
Selskabet er ejet af: