Af: Mikael Hansen
Fusionen af selskaberne bag Rejsekort og Rejseplanen åbner for udvikling af fremtidens integrerede mobilitetstjenester, hvor rejseplanlægning, billetkøb og betaling sker i ét og samme system og brugbart for alle transportformer. Sikker drift får stadig større betydning, når systemerne bliver større og mere integrerede.
Fremtiden tilhører Rejseplanen, mens Rejsekortet forventes at være et mere tilbagetrukket produkt. Sådan ser fremtiden ud, når Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Rejsekort & Rejseplan A/S skal forklare perspektivet i ét enkelt billede:
”Vi forventer, at vores vigtigste udviklingsprojekter i de kommende år kommer til at handle om integration af Rejseplanen og Rejsekort. Allerede i dag er Rejseplanen vores positive ansigt udadtil – et brand rigtig mange mennesker kender. Rejsekortet vil blive betalingsmediet i baggrunden – vel at mærke for en meget bredere vifte af transportformer end vi kender i dag.”
Rejseplanen tager et stort skridt i den retning, når den ny version tages i brug den 30. september 2019. Rejseplanen kommer til at omfatte flere transportformer end nu, og søgningerne kan personaliseres, så funktionerne passer til den enkelte bruger og til den geografi, man befinder sig i.
Det mest stillede spørgsmål til Rejsekortet gennem tiden er vel: Hvornår kommer der en version af Rejsekortet som en app på min telefon? Hvordan lyder svaret i 2019-udgaven?
Claus Rehfeld Moshøj: ”Den kommer ikke foreløbig. Måske har du hørt det svar før. Vores problem er, at vi skal være sikre på, at Rejsekort virker. Vi beskriver det i en oppetid på mere end 99,9 procent. Og det er også det krav vi stiller, når nogen kommer med et nyt fint produkt eller en ny app, som ligge ville passe til Rejsekort. Det er sjældent, at nogen kan matche vores krav til oppetid. Vi har i dag 2,7 mio. kort ude, og det viser, at kortteknologien ikke er helt så forældet, som nogle gerne vil beskrive den.”
Claus Rehfeld Moshøj er godt tilfreds med den arbejdsdeling, der har udviklet sig mellem trafikvirksomhederne og Rejsekort-selskabet. De fleste trafikvirksomheder har en mobilbillet, som først og fremmest erstatter mange enkeltbilletter, men som også supplerer Rejsekortet.
”Med mobilbilletter er det den enkelte bruger, der har ansvaret for om teknikken virker. I det øjeblik, du derimod har checket ind med et Rejsekort, er det os der har ansvaret for, at dit check-in kan kontrolleres”, forklarer Claus Rehfeld Moshøj.
Sikkerhed først
Sikkerhed gennemsyrer hverdagen hos Rejsekort & Rejseplan A/S. EU’s persondataforordning, som trådte i kraft for et år siden, har medført en konsekvent adgangskontrol på selskabet domicil i Søborg. Både medarbejdere og gæster bærer synlige adgangskort. Men det er kun sikkerhedens udadvendte ansigt.
”Sikker drift og beskyttelse af personfølsomme data er vores vigtigste opgaver, det går forud for alt andet, vi foretager os”, siger Claus Rehfeld Moshøj. ”Vi har en sikkerhedschef ansat, som har dette som sit hovedansvar. Vi ser selv vores systemer som en form for kritisk infrastruktur. Vi har selvfølgelige beskyttet os mod hacking – jeg undlader at fortælle hvordan. Vi mener selv, at vi har en gennemført professional tilgang til datasikkerheden. I dag kan man jo bestille et cyber-angreb på f.eks. os – i en uge eller en måned alt efter hvad pengepungen rækker til. Det må jo bare ikke ske, at vores datasikkerhed kompromitteres.”
Claus Rehfeld Moshøj ser tab af data som den største trussel mod Rejsekortet – og for Rejseplanen gælder det samme.
Ny Rejsekorthjemmeside
Websitet www.rejsekort.dk har for nylig fået et nyt design og et opdateret indhold. Hvor det før har orienteret sig mest mod nye Rejsekort-brugere, er sitets indhold nu bredere og indeholder informationer til både nye og eksisterende brugere.
”Det gælder den informerende del af websitet, som trængte til at opdatering. Den hidtidige version var vist fra 2008 eller deromkring. Derimod er vores selvbetjeningsmodul, som man også tilgår fra websitet, indtil videre uændret, men vil være det næste forbedringsprojekt”, slutter Claus Rehfeld Moshøj.