Af: Mikael Hansen
For lidt over et år siden åbnede Nordjyllands Trafikselskab deres udvidede udgave af Rejseplanen, MinRejseplan, med flere mobilitetstilbud. Til september forventer Rejseplanen at være klar med en ny udgave, som tager en række af de nye elementer fra MinRejseplan med og lægger flere til.
Siden lanceringen af den nordjyske udgave af MinRejseplan i maj 2018 og den efterfølgende præsentation på ITS World Congress i København i september 2018 har der været stille om MinRejseplan med undtagelse af i Nordjylland. Men nu sker der snart noget i resten af landet.
MinRejseplan er et forsøg på at være den danske digitale løsning på mobilitetsudfordringen: Den forudsete ændring af transportvanerne i de kommende årtier, hvor trafikanterne går fra at være bilister, cyklister, tog- og buspassagerer til at være mobilister.
Transportbehovene ventes at blive dækket på nye måder, som omfatter flere transportformer. Samtidig er den grønne omstilling af transportsektoren en helt aktuel og meget stor udfordring. I horisonten lurer de selvkørende teknologier.
Som en del af denne vision anses en samlet, digital rejseplanlægger med tilhørende betalingsmodul som helt afgørende – Rejseplanen ligner sammen med Rejsekort et godt udgangspunkt, og MinRejseplan tager nogle afgørende skridt i retning af at blive en sådan omfattende løsning.
En hjælpende hånd fra Christiansborg
Efter flere års drøftelser i branchen af om en digital mobilitetsplanlægger skulle være et offentligt eller et privat initiativ, tog den liberale transportminister Ole Birk Olesen (LA) i efteråret 2018 initiativ til at lovfæste en del af Rejseplanens virksomhed i form at et regelsæt for hvem der kan tilsluttes Rejseplanen og på hvilke betingelser – en planøkonomisk håndsrækning til den kollektive trafiks egen rejseplanlægger.
Loven foreskriver, at alle med en tilladelse til at udføre persontransport kan tilsluttes Rejseplanen – mod betaling af et retfærdigt økonomisk bidrag til oprettelse og drift.
Året inden var Rejseplanen også blevet nævnt som initiativ i den nationale luftfartstrategi, der skulle binde landsdelene sammen ved at vise indenrigsfly på lige fod med kollektiv trafik.
Udvidet Rejseplan fra 30. september
”Vi forventer at åbne en ny udgave af Rejseplanen den 30. september 2019, hvor indenrigsfly, delebiler, samkørsel og delecykler vil være inkluderet i søgemulighederne”, forklarer Jens Willars. Kundechef i Rejsekort & Rejseplan A/S ”Det er udviklingsarbejdet bag MinRejseplan og projektet Den Samlede Rejse, som er grundlaget for, at vi kan gøre dette. Der vil være store forskelle på, hvor mange tilbud, der er med i de forskellige dele af landet. Det har hele tiden været tanken, at MinRejseplan skulle udvides til hele landet, hvis resultaterne fra Nordjylland var gode og de øvrige trafikselskaber kan se gevinsten lokalt. Vi har valgt at samle det hele i det kendte produkt: Rejseplanen.”
Personaliserede søgninger
Jens Willars siger: ”Det er vigtigt for os at udvide repertoiret, og det vil tale positivt til de brugere, som er med på mobilitets-trenden. På den anden side er det lige så vigtigt for os ikke at ”forstyrre” vores nuværende faste brugere som måske kun ønsker rejseforslag med kollektiv trafik. Det afhænger også at geografien. En bruger i Storkøbenhavn og en bruger i f.eks. Struer har vidt forskellige behov og muligheder, og det skal vi respektere”.
Derfor vil det være muligt for den enkelte bruger at tilvælge og fravælge hvilke transportformer, der skal vises i resultatsøgningerne.
Rejseplanens data bruges til trafikinformation mange steder, og netop denne del forventes også at blive udvidet med nye kunder, bl.a. i luftfarten. Muligheder for visning af flere transportformer forventes også at medføre ændringer for de eksisterende brugere.
”Rejseplanen har fået sin vigtige position på markedet ved at være nem at bruge og ved at være relevant for brugerne”, siger Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Rejsekort & Rejseplan A/S. ”Vi arbejder hårdt på at fastholde Rejseplanens position som et af de mest besøgte websteder i Danmark.”