Af: Mikael Hansen
Nedrivningen af stationsbygningen på Gørløse Station åbnede for en bedre koordinering mellem tog og bus og gav samtidig en mere overskuelig trafikplads. Forbedringerne blev gennemført i et tæt samarbejde mellem Lokaltog, Movia og Hillerød Kommune.
Før ombygningen lå Gørløse for enden af en blind vej – et søvnigt og trist sted. Nærmeste busstoppested lå på Hovedvejen – Gørløses vigtigste vej - 200 meter fra stationen. Det var langt nok væk til, at omstigning mellem tog og bus var en sjældenhed.
Så fik Gørløse en omfartsvej øst om byen, Gørløse ligger på landevejen mellem Hillerød og Roskilde. Samtidig skulle perroner og udstyr på Gørløse Station renoveres. Det åbnede for en helt ny og forbedret trafikløsning.
”Stationsbygningen var nedslidt og havde ingen arkitektonisk værdi”, siger sekretariatschef i Lokaltog Kurt Lauridsen. Han forklarer videre:
”Vi besluttede at nedrive stationsbygningen. På præcis samme sted kunne busstoppestedet for Movia Linje 600 S placeres. Den blinde vej blev forlænget og forbundet med den nye ringvej. Hele projektet blev gennemført i tæt samarbejde med Hillerød Kommune. Resultatet blev en markant forbedring, hvor Frederiksværksbanens tog med to afgange i timen i hver retning blev bundet tæt sammen med linje 600S med seks afgange i timen i hver retning i dagtimerne.”
Hovedperronen blev hævet til 55 cm, så der er niveaufri indstigning i togene i retning mod Frederiksværk, mens midterperronen er lavere. Samtidig blev stationen forsynet med Movia Moment-udstyr: Læskærm, skraldespand og informationstavle. Der er overdækket cykelparkering på sydsiden af sporene og en meget benyttet gangsti på tværs af sporene.
Tilsammen har renoveringen, trafikændringen og nedrivningen af stationsbygningen fjernet det søvnige og triste ved stedet. En ny Netto-butik to nogle få hundrede meter fra stationen er med til at gøre stedet mere synligt og livligt end før.
”Når vi renoverer stationer, kan vi ikke nøjes med at se på sporene og perronerne”, siger Røsli Gisselmann, adm. direktør i Lokaltog. ”Det er meget vigtigt at samarbejde med kommunerne, som har ansvaret for vejinfrastrukturen, busstoppestederne og byudviklingen i de områder, hvor stationerne ligger. Og det lykkes heldigvis tit at finde gode løsninger for stationsområderne i et samarbejde. Mange gange skal der ikke så meget til for at skabe forbedringer.”