Kunstværker er klar på hovedstadens nye metrostationer
Af: kollektivtrafik
Når de fem nye metrostationer åbner på M4-linjen til Valby og Sydhavn 22. juni, er kunsten rykket ned i stationsrummene som en integreret del af arkitekturen. De særlige kunstinstallationer, der kobler transport, arkitektur og kunst i en skala, der ikke er set i nyere tid i Danmark, er færdige. For første gang er kunsten tænkt ind i metrobyggeriet fra begyndelsen
En helt ny oplevelse venter dermed passagererne på den kommende forlængelse af M4-linjen til Sydhavn og Valby.
Værkerne er blevet en realitet med økonomisk støtte fra Det Obelske Familiefond, Villum Fonden og Statens Kunstfond. Sidstnævnte står bag udvælgelsen af de fem kunstnere og deres værker.
- Vi har altid fokus på at give vores kunder den bedste rejseoplevelse. Med kunsten som en fuldt integreret del af stationerne allerede fra designfasen har vi videreudviklet Metroens arkitektoniske udtryk. Med fondenes støtte har det været muligt at give de nye stationer et unikt særpræg og dermed også give passagererne mulighed for nye og anderledes oplevelser af det offentlige rum. Værkerne vil formentlig blive en helt ny turistattraktion, som man også ser på metrostationer i udlandet, siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.
Værkerne er skabt til den enkelte station og har et fælles tema, der reflekterer over tid og rum, geologi og vand. Kunstnerne har været optaget af det underjordiske med ophævelsen af fornemmelsen af sted og tid, uendelighed, hastighed, samt nærheden til vand og geologien i lokalområdet.
- Værkerne er integrerede og skabt til det enkelte stationsrum og repræsenterer dermed en unik sammensmeltning af Metroens funktionalitet, kunst og arkitektur. Det er ekstraordinært, at kunst har været tænkt ind i byggeprocessen fra starten. Kunstens vigtighed, værdi, og betydning er således tydeliggjort i det urbane og globaliserede rum, som vi ikke har set i denne skala i Danmark i nyere tid. Det er et absolut banebrydende projekt, og det er en stor glæde, at der nu er kunstoplevelser dér, hvor mange mennesker mødes, stopper op og haster videre, siger Anja Franke, der er udvalgsleder for Legatudvalg for Billedkunst i Statens Kunstfond.
Åbningen af de nye metrostationer vil markere en slags officiel fernisering. Da kunstværkerne er tænkt ind i stationerne fra begyndelsen, har kunstnerne fået mulighed for at bruge stationsrummet på nye måder. For eksempel indgår betonelementer og vægpaneler i nogle af kunstværkerne, mens andre har taget lofterne i brug eller udnytter de høje rum over rulletrapperne.
- For os i Metroselskabet har det været en helt særlig oplevelse at arbejde tæt sammen med kunstnerne og fondene. Det har været helt nyt for os, og vi har været meget glade for det gode samarbejde, hvor mange forskellige fagligheder og hensyn har skulle finde sammen, for at få kunstværkerne til at gå hånd i hånd med kompleks ingeniørkunst, sikkerhedskrav og funktionalitet. Vi er meget glade for, at det er lykkedes, og at kunstnerne er tilfredse med realiseringen af deres værker. Vi håber og tror, at vores kunder også bliver glade for kunsten, når de rejser med Metroen, siger Rebekka Nymark.
De fem kunstværker:
Rejse i tid, rum og lys
På Havneholmen har kunstnergruppen SUPERFLEX gjort sig tanker om, hvad der ville ske, hvis toget ankom til stationen med lysets hastighed. Det placerer de rejsende i et science fiction-univers, hvor ure, informationstavler og skraldespande er placeret og opfører sig markant anderledes end normalt.
Arkæologiske fund eller science fiction
På Enghave Brygge har kunstneren Pernille With Madsen skabt forskellige elementer, som kobler teknologi, arkæologi og geologi, blandt andet ved at indarbejde lysinstallationer i nogle af stationens betonelementer og tilføje abstrakte relieffer og betonudsmykninger.
Lys og geologiske strukturer
På Sluseholmen hænger en otte meter lang stålskulptur over rulletrapperne og er med til at sprede lyset i stationen, lige som en betonbjælke med indstøbte geologiske strukturer inspireret af kiselalger og vandet spreder sig over perronen. Begge dele er udført at kunstneren René Schmidt.
Abstrakt vægmaleri blander nutid og fremtid
Mozarts Plads har fået et altomfavnende maleri med abstrakte og lokale figurer på vægpanelerne udført af den lokale kunstner Christian Schmidt-Rasmussen. Pendlere skal formentlig bruge år på at opdage alle detaljerne.
Himlen over København Syd
På København Syd er der også en reference til rummet. Her præsenteres de rejsende for et astronomisk ur af kunstneren Henrik Plenge Jakobsen. Uret, der hænger på endevæggen ved rulletrapperne, viser et præcist billede af en række af himmellegemernes aktuelle position over stationen på en baggrund af blå paneler i syv nuancer for at understrege himmelrummet.
(Beskrivelse: Metroselskabet)
Kort om Statens Kunstfond:
Statens Kunstfond er Danmarks største kunstfond, der arbejder for at give borgere i hele landet kunstoplevelser af høj kvalitet og udvikle kunstnerisk talent. Fonden har ca. 60 puljer og giver penge til produktion og formidling af billedkunst, film, litteratur, musik, scenekunst, arkitektur, kunsthåndværk og design. Pengene fordeles på baggrund af ansøgninger, og man kan blandt andet søge til spillesteder, teaterfestivaler, forfatterarrangementer, børn og unges møde med kunst, kunst på hospitaler og skoler samt oversættelse af litteratur. Der bliver hvert år uddelt midler til mere end 6000 projekter eller kunstnere.
Kort om Det Obelske Familiefond:
Det Obelske Familiefond er en erhvervsdrivende fond, som årligt uddeler 110-130 millioner kroner til almennyttige projekter inden for Samtidskunst og klassisk musik, Unge i udsatte positioner og Udvikling i Nordjylland. Fondets støtte til samtidskunst bygger på en overbevisning om, at kunst af høj kvalitet tilbyder nye perspektiver på tilværelsen, fremmer refleksionen hos den enkelte og samtalen blandt de mange. Det Obelske Familiefond blev stiftet i 1956 af Asta Obel, men historien begyndte tilbage i 1787 med virksomheden C.W. Obel i Aalborg.
Kort om Villum Fonden:
Villum Fonden er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. I 2023 uddelte Villum Fonden 1,1 milliarder kroner. Villum Fonden er stiftet i 1971 af civilingeniør Villum Kann Rasmussen - grundlægger af blandt andet Velux A/S og andre firmaer i VKR Gruppen, der har til formål at bringe dagslys, frisk luft og et bedre miljø ind i menneskers hverdag.