KTF Transmision
NYHEDER 4. DEC 2023 KL. 14:00

Aalborgs bybusser blev elektriske i ét hug

Af: Mikael Hansen


Aalborgs bybusser blev elektriske i ét hug
Områdechef Claus Børsting, Tide Bus Danmark, i solskin foran én af de nye elbusser på busanlæægget i Gistrup.

Efter 20 år med to operatører blev bybusdriften i Aalborg i 2022 samlet under én ny operatør: Tide Bus Danmark, som vandt udbuddet med nye el-busser på alle linjer – herunder 14 Solaris Urbino Metrostyle busser på 24,8 meter og dedikeret til Aalborgs Plusbus-linje.


Da Aalborg Kommune og Nordjyllands Trafikselskab (NT) i 2020-21 planlagde det kommende udbud af bybuskørslen, var den bundne opgave at integrere driften af den nye Plusbus-linje i udbuddet. Det andet store tema var, om busdriften skulle udbydes som én eller flere kontrakter. Den delte kontrakt mellem Arriva og Keolis gennem 20 år blev set som en succes, men økonomi og stordrift pegede alligevel på store fordele ved at samle opgaven i én kontrakt.

-Det endte med, at politikerne i Aalborg Byråd valgte at udbyde kørslen i én kontrakt, siger underdirektør i NT, Ole Schleemann, og forsætter:
-Den teknologiske udvikling af elbusser er gået meget hurtigt de senere år, og byrådet og NT så muligheden for en hurtig overgang til fossilfri eldrift. Dette pegede også i retning af at etablere ét nyt busanlæg med ét stort ladeanlæg til elbusser.

Ole Schleemann fortæller også, at forventningen til Plusbusserne var én eller anden grad af elektrificering – i bedste fald en ren elløsning, men den kunne også have været en hybridteknologi.


Tide Bus leverede en komplet elbus-løsning
Uden at gå i detaljer med udbudsforløbet endte det med en ren elbusløsning fra en ny operatør i Aalborg: Tide Bus Danmark. Det endte også med et nyt stor busanlæg i Gistrup i det sydøstlige Aalborg – et par lange stenkast fra Plusbussens kommende endestation ved Aalborgs nye sygehus.

I det oprindelige letbaneplan var depotet planlagt til at blive bygget i den anden ende af letbane/Plusbusstrækningen. Nu blev det Gistrup med en privat ejer af grunden, og Tide Bus som lejer med kommunal garanti, og med Tide Bus som bygherre og ejer af busanlæg og ladeanlæg. Hele anlægget overdrages til en ny operatør, når kontrakten med Tide Bus udløber.
Den 7. august 2022 overtog Tide Bus bybusdriften i Aalborg, og det skete samtidig med indsættelse af knap 90 nye elbusser.

I foråret 2023 blev de 14 lange plusbusser leveret af Solaris, og den 23. september 2023 kunne Plusbuslinjen åbne.

Tide Bus’ buspark er nu på 121 elbusser, fordelt på tre busmærker: Van Hool, Golden Dragon og Solaris. 12-meterbusserne kan yde 400 kW, mens de lange Solarisbusser yder 600 kW, svarende til henholdsvis 550 og 820 HK.


Tide Bus i Aalborg
Chefen for Tide Bus’ aktiviteter i Aalborg er Claus Børsting, et kendt ansigt i busbranchen og i Aalborg. Han startede sin buskarriere i Connex i 2004 og kom 2006 til Arriva. Han forklarer:
-Jeg blev virksomhedsoverdraget til Tide Bus fra Arriva sammen med hele chaufførgruppen og nogle administrative medarbejdere. En tilsvarende medarbejdsgruppe kom fra Keolis. I dag er vi 350 chauffører og 50 øvrige medarbejdere på anlægget – udkørselsfolk, mekanikere, administrationsfolk og ledere.

Claus Børsting fortæller, at busdriften på nogle områder er uforandret, mens eldriften har givet nye udfordringer. Han forklarer:

- Busserne bliver opladet på depotet minimum én gang daglig, lidt afhængigt af kørslen, som bussen udfører i løbet af dagen. Det stiller nye krav til chaufførerne og virksomheden.

-Nu har vi brugt de sidste 20 år på at optimere buskørslen ved at slå hårdt ned på overflødig tomkørsel, og så skal vi pludselig til at køre meget mere tomkørsel, end vi har været vant til. De gamle vaner er svære at lave om på. Det arbejder vi en del med at få styr på.

Claus Børsting forklarer, at ét vigtigt punkt er, at chaufføren faktisk tager den bus, han eller hun har fået tildelt i planen. Hvis chaufføren tager en anden bus, er der muligvis ikke strøm nok til dagens opgaver, og så går der kuk i planen, hvis bussen skal kaldes hjem i utide og en erstatningsbus skal sendes ud.

Hvis en bus kører tør for strøm, er der kun én mulighed: Bussen skal bugseres hjem. Det er dyrt og besværligt.

Det uundgåelige spørgsmål er: Har I oplevet, at en bus er kørt tør for strøm?
Claus Børsting: - Ja, det må jeg nok nødtvunget indrømme. Det er en del af vores lærepenge. Det er begyndervanskeligheder.

Claus Børsting kan også fortælle, at hverken Tide Bus eller f.eks. Falck (endnu) råder over en batteri-hjælpevogn til nødopladning af strandede elkøretøjer.


Busanlægget
Tide Bus har som nævnt bygget Danmarks største elektrificerede busanlæg. anlægget har plads til 140 busser og har 124 ladestandere. I alt har ladeanlægget 6500 ampere til rådighed, hvilket kan forsyne 365 husstande. Hele depotet er bygget med miljøvenlige briller. Bygningen har 300 solceller på taget, og der er også etableret et 4500 m2 regnvandsbassin. De 116 busser får samlet ca. 30.000 busvaske om årligt, og al busvask foregår med genbrugsvand eller vand fra regnvandsbassinet.


Tide Bus har Kempower som leverandør af ladeanlægget, og det er God Energi, som har sørget for opsætning og driften af ladeanlægget.
-Vi er meget tilfredse med både Kempower og God Energi, slutter Claus Børsting.


 


BRT Energi og miljø Operatører