KTF Transmision
NYHEDER 28. NOV 2024 KL. 10:57

Tyskland: Billig billet til fast pris har haft en positiv effekt

Af: kollektivtrafik



Den tyske ”Deutschland-Ticket” til 49 euro - cirka 365 kroner - der giver adgang til at rejse med lokale og regionale busser og tog i hele Tyskland i en måned, har ført til et markant skift i trafikken fra vej til jernbane. Det viser en analyse fra klimaforskningsinstitut MCC (Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change), der har hjemsted i Berlin.


MCC har analyseret ”Deutschland-Ticket”, der er et Ariadne energiomstillingprojekt finansieret med støtte fra Bundesforschungsministerium.


Et forskerhold hos MCC har set på de første 12 måneder efter indførelsen af Deutschland-Ticket 1. maj 2023 og har statistisk evalueret mobiltelefon- og bilbevægelighedsdata for Tyskland samt data fra en kontrolgruppe bestående af otte andre europæiske lande. På den måde har forskerne fra MCC fastslået effekten af Deutschland-Ticket på folks mobilitetsadfærd.


Ifølge undersøgelsen øgede Deutschland-Ticket antallet af togrejser på over 30 kilometer med 30,4 procent sammenlignet med, hvad der ville have været tilfældet uden ordningen. Til gengæld var den personlige transport markant mere moderat på tværs af alle afstande med 7,6 procent færre kørte bilkilometer.


Da Deutschland-Ticket ifølge analysen ikke har ændret det samlede antal rejser på tværs af alle transportformer - inklusive cykel, fly, bil og tog - betyder det, at andelen af togrejser ("modal split") steg fra omkring 10 procent til 12 procent. Det har så ført til en besparelse på omkring 6,7 millioner ton CO2-emissioner, svarende til 4,7 procent af de samlede emissioner fra transport i Tyskland.


Baseret på analyser baseret på indsamlede data forudser forskerne også, hvordan en annonceret prisstigning på 9 euro - cirka 67 kroner - fra 49 til 58 euro for månedsbilletten vil ændre folks mobilitetsadfærd og dermed emissionerne.


Forskerholdet fra MCC vurderer, at antallet af togrejser kan falde med 14 procent som følge af prisstigningen, og at de kørte bilkilometer kan stige med 3,5 procent. Resultatet kan blive, at prisstigningen kan halvere den reduktion i emissioner, der blev opnået med 49-euro billetten i det første år.


Interesserede kan læse mere om MCC's analyse af "Deutschland-Ticket" her:



Punkter fra analysen:


Effekterne af "Deutschland-Ticket" i det første år:



  • Med D-Ticket (Deutschland-Ticket) er antallet af togrejser steget med 30,4 procent ved rejser over 30 kilometer, brugen af biler er faldet med 7,6 procent færre kørte bilkilometer), men den samlede mobilitet er forblevet relativt stabil

  • D-Ticket har ført til en trafikflytning fra vejtransport til jernbane, hvor andelen af togrejser ud af den samlede mængde rejser over 30 kilometer ("modal split") er steget fra cirka 10 procent til 12 procent

  • D-Ticket har ført til en reduktion i CO2-udledningen fra biltrafik med omkring 6,7 millioner ton, hvilket svarer til en reduktion på cirka 4,7 procent af de samlede missioner fra trafikken i Tyskland

  • Den nyligt vedtagne prisstigning på D-Ticket fra 49 til 58 euro fra 2025 vurderes at betyde, at togtrafikken vil falde med cirka 14 procent, mens bilkørslen vil stige med cirka 3,5 procent. Det vil føre til en halvering af de emissionsbesparelser, der hidtil er opnået med D-Ticket