Danskerne har taget Rejsekort og Rejseplanen til sig
Af: Mikael Hansen
Rejsekort og Rejseplanen er blevet en succes. Startvanskelighederne med Rejsekort er glemt og danskerne har i den grad taget både Rejsekort og Rejseplanen til sig, og de er i dag tilfredse med begge produkter. Kunderne fremhæver, at de to digitale løsninger gør det nemmere at rejse med den kollektive trafik.
Når danskerne rejser med den kollektive trafik, betaler tre ud af fire med Rejsekort, og ni ud af ti checker Rejseplanen i forbindelse med en rejse. Over 80 procent af kunderne påpeger, at begge løsninger gør det lettere at anvende den kollektive trafik, 69 procent er tilfredse med Rejsekort, og mere end 90 procent er tilfredse med at kunne finde afgangs- og ankomsttider plus rejsetid på Rejseplanen. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion hen over efteråret 2021.
Rejsekort er forbi startproblemerne
Tre ud af fire danskere, der rejser mindst én gang om året, benytter Rejsekort til én eller flere af deres rejser med kollektiv trafik. De to største fordele ved Rejsekort er, at der kun skal én billet til alle rejser på tværs af bus, tog, metro og letbane, og man slipper for at tælle zoner, siger kunderne. Tre ud af fire kunder har stor tillid til Rejsekort og stoler på, at bliver trukket den korrekte pris for rejsen. Rejsekort’s NPS, Net Promoter Score, som er et udtryk for kundernes loyalitet, er steget markant og stabilt over de seneste år fra -17 i 2015 til i dag at opnå en score på +20, hvilket er et rigtig godt niveau for et transportprodukt.
Rejseplanen topper tilfredsheden
Rejseplanen skaber et godt overblik over transportmulighederne for at komme fra A til B. Det er så populært, at ni ud af ti af alle de danskere, der rejser med kollektiv trafik minimum en gang årligt, bruger Rejseplanen i forbindelse med deres rejser. Overblikket er baseret på kombinationen af kollektiv trafik supplereret med andre muligheder for transport som flextrafik, bybiler, samkørsel delecykler og indenrigsfly, afgangs- og ankomsttider, samlet rejsetid suppleret med prisen på rejsen. Langt størstedelen af kunderne finder det, de leder efter på Rejseplanen (90 procent), og 73 procent synes det er let at navigere rundt i Rejseplanens funktioner.
I kommende artikler går vi her på portalen mere i dybden med de nye kundeundersøgelser samt fremtidsplanerne for Rejsekort og Rejseplanen.
Billetter og takster Kundetilfredshed Mobilitet Trafikinformation
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET