Flere busser i Odense bliver elektriske
Af: kollektivtrafik
19. april blev de første 10 el-busser sat ind på Odense's bybusnet. Fredag kører yderligere fem el-busser ud på gader og veje i Odense. De første erfaringer viser ifølge trafikselskabet FynBus og busoperatøren Keolis,, at busserne kører længere på en ladning el end forventet
Fire af de fem nye el-busser bliver sat ind på rute 91 mellem Allesø og Herluf Trolles Vej, hvor de erstatter de eksisterende busser. Den sidste bus i denne omgang bliver sat ind på rute 61-62, hvor der i forvejen kører 9 el-busser. Det betyder, at også rute 61-62 som udgangspunkt vil blive betjent med el-busser - med mulig undtagelse af eventuelle ekstrabusser, hvis der er behov for ekstra plads i myldretiden.
Kører længere end forventet
De første erfaringer med el-busserne viser, at de kører længere på en opladning end forventet. I den første måned har også haft vejret og passagertallet med sig. Når det hverken er for varmt eller for koldt, holder batteriet længere, og busserne kører fortsat med færre passagerer end normalt, da der lige nu er færre rejsende i den kollektive trafik på grund af corona-restriktionerne.
Keolis, der kører bybusserne i Odense, havde forventet, at busserne ikke altid kunne køre de 350 kilometer, som er den længste tur i deres køreplan på rute 61-62, uden at skulle omkring garagen for at lade op. Men det viser sig, at de ikke har haft problemer med at have strøm til hele turen.
Reaktionen fra både passagerer og chauffører på de nye elbusser har været meget positiv, blandt andet over at de kører mere behageligt, og at de er meget lydsvage sammenlignet med de dieselbusser de afløser.
De sidste busser kører i slutningen af maj
Mandag 31. maj blive de sidste fem af de i alt tyve nye el-busser sat ind på rute 81-83 mellem Skibhusene og Fraugde, som derefter også vil blive betjent helt med el-busser.
FynBus indgik på vegne af Odense Kommune i 2020 aftale med Keolis om indkøb af de 20 elbusser, som er produceret af kinesiske Yutong.
Busserne bliver opladt på garageanlægget på Gammelsø. El-busser giver store fordele for både klima og miljø. De udleder hverken CO2, partikler eller kvælstof lokalt, men kører på den strøm, der er i elnettet. El-busser udnytter den tilførte energi bedre en dieselbusser. Når det gælder CO2-udslip gælder det, at jo mere CO2-neutral elektriciteten er frembragt, jo mere CO2-neutral bliver kørslen.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET