Flextrafik på briksen: Flextrafik er stadig den foretrukne løsning
Af: Mikael Hansen
Corona-krisen, stigende brændstofpriser og manglen på chauffører har sat Flextrafik under pres i de seneste 3-4 år, men Flextrafik er landet på benene. De åbne ordninger, Flextur og Plustur, er små men vigtige dele af den kollektive trafikbetjening.
Flextrafik er stadig regionernes og kommunernes foretrukne løsning til udførelse af en bred vifte af visiterede, individuelle befordringsopgaver, alle fastlagt i lovgivningen. De seneste års vilkår har været vanskelige og har medført en række justeringer, men ingen af problemerne eller ændringer har rørt ved Flextrafiks rolle som landsdækkende universal leverandør af specialkørsel.
Informationsportalen kollektivtrafik.dk tegner i en række temaartikler, ”Flextrafik på briksen”, et billede af Flextrafik lige nu efter nogle store kolbøtter og perspektiverne for de kommende år både for den visiterede specialkørsel og for de åbne kørselsordninger Flextur og Plustur og deres bidrag til kollektiv trafik.
Maskinen er blevet efterset og justeret
Flextrafik kan ses som et stykke teknologi – en koordineringsmaskine, som sikrer at en række specialkørselsopgaver løses bedst og billigst. I midten af konceptet findes avanceret software, som tildeler ture til de biler, som er til rådighed, for at udføre de kørselsbestillinger, som er indkommet. Denne del af Flextrafik går vi let hen over i artikelserien.
Artiklerne kommer til at handle om det net af servicemål, kørselsaftaler, udbudsprocedurer, vognspecifikationer, arbejdstidsregler m.v. som maskinen betjener.
De seneste år kriser har medført en række justeringer på baggrund af erfaringerne fra coronakrisen og fra de seneste udbudsrunder:
- Der udbydes nu generelt flere garantibiler – de vogne, som trafikselskaber køber på fuld tid - og færre variable vogne.
- Der er indført kvartalsvis indeksregulering af Flextrafik-kontrakterne.
- Kontrollen af løn- og arbejdstidsregler for flextrafikchauffører er konsolideret og forenklet i forbindelse med ny lovgivning på taxiområdet
- Der udvikles nye kørselskoncepter i Flextrafik
Perspektiver for Flextur og Plustur
Flextrafiks åbne ordninger, Flextur og Plustur, udgør fortsat kun en lille del af Flextrafiks samlede aktiviteter. Ordningerne er i princippet landsdækkende, men der er dog en række kommuner, som ikke tilbyder disse kørselsformer.
Flextur og Plustur er desuden ret dyre ordninger, men er alligevel ret højt prioriteret af mange kommuner. Med et samlet turantal på knap en million om året udgør Flextur og Plustur kun ca. 4 promille af trafikselskabernes samlede turandel. Betydningen af Flextur og Plustur er dog langt større end disse tal antyder. For mange borgere på landet er Flextur og Plustur den foretrukne – måske den eneste – adgang til den kollektive trafik.
Corona Flextrafik Mobilitet Økonomi
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET