Fransk togproducent skal levere nye el-tog til danmark
Af: kollektivtrafik
DSB har besluttet at bestille mindst 100 el-togsæt hos den franske togproducent Alstom, som blandt andet er kendt for højhastighedstogene TGV, regionaltogene Coradia Lint, som eksempelvis kører hos Nordjyske Jernbaner og letbanetog. De nye togsæt, der skal leveres fra 2024, skal være rygraden i togtrafikken i Danmark
- Det er en historisk dag for DSB og for den kollektive transport i Danmark. Med bestillingen af nye el-togsæt kan vi se frem til at pensionere de aldrende dieseldrevne tog inden for en kort årrække. Allerede om cirka 3,5 år bliver de første el-togsæt leveret, og kunderne kan se frem til en mere effektiv togdrift med god komfort og højere punktlighed, siger Peter Schütze, der er bestyrelsesformand i DSB.
Indkøbet af nye el-togsæt er den største investering i DSB’s historie, og den samlede investering beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning. For at sikre det bedst mulige udbytte og en god overgang til kun at køre med el-togsæt, har der, helt fra indkøbet blev planlagt i 2014 været fuldt fokus på at købe en etableret og afprøvet produktplatform.
Alstom er blandt andet blevet udvalgt til at levere togene, fordi koncernen har mangeårig og alsidig erfaring med leverancer af tog. De nye el-togsæt bliver bygget op om produktplatformen Coradia stream, som allerede er i passagerdrift i Italien.
Togsættene, som DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen sættes i frift før leverancen til Danmark.
Som en del af udbuddet skal Alstom stå for at vedligeholde el-togsættene. For at kunne servicere og vedligeholde fremtidens nye tog er DSB i gang med at bygge to nye værksteder i henholdsvis Aarhus og København. De vil være 100 procent dedikerede til de nye togsæt og blive certificeret efter de højest mulige miljøstandarder.
- En ny, ensartet og elektrisk togflåde kræver mindre vedligeholdelse end vores nuværende aldrende dieseltog. På den måde bidrager dagens beslutning både til mere bæredygtighed, når det gælder miljø og klima, men også når det kommer til DSB’s økonomi. Begge dele til gavn for kunderne og for vores muligheder for at tilbyde dem attraktive billetter og rejser. Et stærkt udgangspunkt for, at flere danskere vælger toget, og dermed bidrager til mindre forurening og færre biler på vejene, siger Flemming Jensen, der er administrerende direktør i DSB.
De første af de nye el-togsæt vil blive leveret i 2024 og de sidste i 2029.
Jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET