Hovedstadens første letbanetog kører på skinner - i Tyskland
Af: kollektivtrafik
I januar blev det første af 29 letbanetogsæt bygget færdigt på Siemens fabrik i den serbiske by, Kragujevac. Efterfølgende blev toget fragtet på blokvogn gennem de østrigske alper til Siemens testcenter i Wildenrath i delstaten Nordrhein-Westfalen i det vestlige Tyskland, hvor det skal igennem en række dynamiske test, der foregår på rigtige togskinner
- Med færdiggørelsen af det første letbanetog bliver det endnu mere synligt og håndgribeligt for alle, at der om blot få år kommer til at køre en letbane rundt i hovedstadsområdet, som vil gøre det nemmere at rejse på tværs af regionen. Stationerne skyder langsomt op i landskabet, de første skinner er for længst blevet lagt, og nu kan vi altså allerede teste vores første grønne Avenio-tog. Det vidner om et projekt i fremdrift, siger Lotte Kludt, der er Kontraktdirektør for Transportsystemer hos Hovedstadens Letbane.
Statiske og dynamiske test
På fabrikken i Serbien har toget gennemgået en række statiske test, som udføres, mens toget holder stille. Det inkluderer eksempelvis test af togets døre, kablerne i toget, om toget er vandtæt, indretningen i førerrummet, ventilation og belysning samt test af informationssystemet.
I Tyskland på Siemens egen 30 kilometer lange teststrækning skal det grønne tog testes i bevægelse for, om toget overholder sin bremselængde og sine accelerationskrav, og om toget eksempelvis kan holde stille på en bakke over længere tid uden at rulle baglæns.
De dynamiske test indebærer også test af togets såkaldte ”slip/slide system”, hvor man tester togets ABS og antispinregulering (Traction Control System). Det skal sikre, at toget ikke blokerer bremserne ved en standsning/nødbremsning, eller at hjulene slipper i forbindelse med en acceleration - samme princip som kendes fra en bil. Dermed sikrer man, at sikkerheden er på plads, inden toget senere på året skal testes på dansk jord på letbanens Kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup Kommune.
Togproduktionen er næste skridt
Det første tog forventes til Danmark i sidst på sommeren, hvor det bliver testkørt på Kontrol- og vedligeholdelsescenteret i Glostrup. Det første tog vil inden få følgeskab af tog nummer to, som nu er sat i produktion. Det forventes leveret til Danmark i oktober.
- Vi forventer at kunne starte test- og prøvekørsler af det første færdigproducerede letbanetog på en udvalgt prøvestrækning i starten af 2024. Det bliver en stor dag, når det ruller ud på sin første tur mellem Lysskær i Herlev Kommune og Glostrup Station, som er vores prøvestrækning på 7,5 kilometer, siger Lotte Kludt.
Fra efteråret bliver et ny tog leveret med cirka en måneds mellemrum. Det tager omkring seks måneder at bygge et helt tog - fra første svejsning til toget er bygget færdigt. Forventningen er, at Siemens har leveret otte tog til Hovedstadens Letbane i slutningen af i år.
Letbaner/Metro
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET