KTF Transmision
NYHEDER 21. JUN 2023 KL. 15:57

Odense Letbane: Køreledninger er mangelfuldt forankret - mindst 10 facadeankre er usikre

Af: kollektivtrafik


Efter en foreløbig gennemgang af facadeankre langs letbanestrækningen i Odense står det klart, at der mindst 10 steder skal ske udbedringer. Yderligere ni facadeankre skal gennem et nærmere eftersyn for at vurdere behovet for eventuelle indgreb. Det oplyser Odense Letbane efter, at der i sidste uge blev konstateret fejl ved nogle af de facadeankre, der holder køreledningerne oppe - og at et facadeaner rev sig løs natten mellem 10. og 11. juni


Det løsrevne facadeanker, der sad i en ejendom på Nyborgvej, har betydet, at letbanen i Odense ikke har kørt mellem Albani Torv og IKEA.


- Vi har desværre konstateret en alvorlig fejl i udførelsen af det løsrevne facadeanker på Nyborgvej. Og da vi har yderligere facadeankre af samme type på andre ejendomme, har vi sammen med vores infrastrukturforvalter, Keolis, besluttet at stoppe letbanedriften mellem Tarup og IKEA, indtil vi har det fulde overblik over situationens omfang - og udbedret eventuelle yderligere fejl, sagde administrerende direktør ved Odense Letbane, Dan Ravn, i sidste uge.


Efterfølgende har Dan Ravn sagt, at problemet ikke kunne isoleres til det løsrevne facadeanker, som er blevet udbedret og meldt klar.


- Flere andre steder skal vi også ind og forstærke de eksisterende facadeankre, siger Dan Ravn og fortsætter:


- I løbet af uge 25 forventer jeg, at vi har et endeligt overblik over de udbedringer, vi skal have udført. Foruden en tidsplan for, hvornår vi forventer at være tilbage i drift på hele strækningen - og forinden måske på en yderligere delstrækning.


Som en del af kortlægningen sker der samtidig indsamling af dokumentation via en uafhængig syn- og skønsperson. Det sker med henblik på et eventuelt krav mod entreprenøren i forhold til ansvaret for den opståede situation.


Erstatningsbusser
På hele den berørte letbanestrækning mellem Tarup Center og IKEA er der indsat erstatningsbusser, der kører med cirka 10 minutters interval i dagtimerne og 15 minutters interval aften og tidlig morgen.


- Vi gør alt, hvad vi kan for at begrænse de gener, som passagererne oplever i øjeblikket. Det er en dybt beklagelig situation, men hensynet til sikkerheden er det vigtigste lige nu. Derfor er driften indstillet - og starter ikke igen, før arbejdet på de berørte steder er afsluttet og gennemtestet, siger Dan Ravn.


Letbaner/Metro