Letbanefolk udvekslede erfaringer på tværs af Norden
Af: Niels Bak Henriksen
På den nordiske Light Rail Day mødes letbanefolk og entreprenører til erfaringsudveksling og faglige indlæg. Årets konference foregik i Helsinki, og fokus var naturligt på byens letbaneprojekter, hvor to er ved at blive bygget og to mere er under planlægning. Til næste år flytter konferencen til Odense, hvor den i sin tid startede, og hvor der i forsommeren åbnede en ny letbane
Det blev kun til en kort letbanerundtur på testsporet omkring det nye vedligeholdelsescenter ved Helsinki's endnu ikke åbnede letbane i forstaden Jokeri for deltagerne i årets Light Rail Day.
Til gengæld kom indlæggene på konferencen langt omkring i emner og fokus. Der var både de mere tekniske aspekter af letbanebyggeri, som forebyggelse af vibrationer, der var indlæg om udviklingen hen mod selvkørende letbanetog og betydningen af gaderummets design for banens succes, og der var indlæg om den byudvikling, som nye letbaner ofte trækker med sig.
Men de faglige indlæg er kun en del af konferencens formål.
- Funktionen er den her mødeplads vi kan skabe, siger Bernd Reuß, der er initiativtager til og arrangør af konferencen. Og for ham er der en pointe i at kigge hen over grænserne i Norden.
- Vi mangler samarbejde. I Danmark er vi tre, og en er ikke i drift endnu. Vi har ikke mange systemer i vores lande. De har alle sammen nogle udfordringer, og så er det godt at have nogle kumpaner, siger han og giver et tysk eksempel, hvor letbanen fik alvorlige bremseproblemer, fordi togenes smøreolie og den olie, der bliver brugt på skinnerne klumpede sammen.
- Og det får du aldrig at vide af leverandørerne. Især hvis du er søgende, så kan sådan en information være guld værd, siger han.
Udveksling af erfaringer
Mødet med de andre i branchen er bestemt en del af formålet for Per Bredesgaard, som er forretningsudviklingschef i Aarsleff Rail.
- Det kan ikke nytte noget, at vi ikke er her. Vi skal være repræsenterede, siger han.
Han har deltaget i de fleste Light Rail Day siden den første i Odense i 2009 og betegner konferencen som en ”letbanefamilie”, der mødes og udveksler erfaringer.
Selv om han selv kommer med en teknisk baggrund, så er det ikke de tekniske indlæg, som han har taget mest med hjem fra.
- Jeg bliver tit spurgt, hvad er hele ideen? Det er skrubbesværligt og hundedyrt, citerer han de argumenter, som han tit bliver mødt med.
I stedet har han især hæftet sig ved de indlæg, som har handlet mere om letbanernes betydning for byudvikling og trafikmønstre, for eksempel i kølvandet på letbanen i Finlands tredjestørste by Tampere og i Luxembourg.
- Alt det, det skaber ved siden af. Det, synes jeg egentlig, er det interessante, siger han. Og han er også at finde på Light Rail Day til næste år, når den vender tilbage til Odense.
- Ja for pokker. Odense er vores hjemmebane. Det har betydning som udstillingsvindue, siger han.
Magnus Kusoffsky er trafikplanlægger i Rambøll's svenske afdeling i Stockholm. Det er tredje gang han er på Light Rail Day og måske er han også med til næste år.
- Det er op til min chef. Jeg vil gerne med, smiler han. For ham er der en pointe i at konferencen flytter rundt.
- Der er så mange projekter i gang i Helsinki. Jokeri-linjen er lidt som Tvärbanan I Stockholm, så det er interessant at sammenligne. At se tingene på en anden måde. Man får altid nye idéer, siger han, og nævner Helsinkis næste letbaneprojekt, hvor man er ved at bygge det, som bliver Finlands længste bro, og som kun bliver til letbanetog og cykel- og gangtrafik uden biler.
Fra metrodrift til letbanedrift
På konferencens deltagerliste er der ikke mindre end seks mand fra Metro Service i København, der skal stå for driften af Hovedstadens Letbane i Ring 3, når den åbner i 2025.
- Vi er ved at mande op, siger senior project manager Thomas Gram Rasmussen.
For ham er konferencen også en måde at styrke den nye organisation. Og få fælles viden.
- I bund og grund håber vi at få en masse viden med hjem. Finland har en lang historie med sporveje. Hvad fungerer og hvad fungerer mindre godt, siger han, og henviser til at Finland både satser stort på nye letbaner og samtidig har et 125 gammelt sporvejssystem i Helsinkis centrum.
- En af udfordringerne er, at vi er vant til at drive metro, som er i et lukket system og automatiseret. Letbanen har vejarbejde og cyklister og biler, som man ikke tager sig af i tunellen. Nu skal vi til at have letbaneførere, hvor en sygemelding har en helt anden betydning, siger han.
Rent fagligt har han især hæftet sig ved to af indlæggene. Det ene fra Ollipekka Heikkilä, som også fik Nordic Light Rail Associations pris og medalje for sit arbejde med at udvikle de nye Smart Arctic lethanetog til Helsinkis sporveje for Škoda Transtech.
- Det, synes jeg, var meget interessant, for der er nogle udfordringer, som de har tænkt ind i en nordisk sammenhæng, siger Thomas Gram Rasmussen.
Han nævner også indlægget fra den tyske ingeniør Stephan Besier.
- Han rammer et helt andet centralt punkt: Færdselsloven i de nordiske lande, som ikke er tiltænkt letbaner. Zebrastriber tager en del af fidusen ud. Og det kræver en lovændring. Når vi har fodgængere, så bliver letbanen mere som en meget stor bus, hvis den skal køre på vejenes regler, siger han.
Hjem til Odense
Light Rail Day startede under navnet Letbanedagen i Odense tilbage i 2009. Letbanen i Aarhus var netop blevet finansieret som den første i Danmark.
- Og så tænkte jeg, at vores rådgivere, hvad skal de rådgive om, for vi har skrottet den sidste sporvogn for mere end 50 år siden, siger Bernd Reuß, der kom fra en baggrund, hvor han arbejdede med udbud i banebranchen.
- Og så gik konferenen bare gennem loftet. Efter tre år var der 120 mennesker fra mange lande. Og så fik jeg kreeret et nyt meeting point på nordisk plan, siger han.
Til næste år vender konferencen så hjem, hvor det hele startede, nemlig til Odense, der oprindelig blot blev valgt, fordi byen ligger centralt i Danmark. Men det er ikke grunden til at afholde konferencen der til næste år.
- Letbanen er åbnet, og det er derfor vi kommer, siger han. Og løfter allerede nu sløret for konferencens fokus.
- Det Odense har skabt med sin byudvikling. Det er helt enormt, og letbanen er en del af det, siger han.
Light Rail Day løber af stabelen i Odense i den første uge af oktober 2023.
Letbaner/Metro
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET