Mange nye elbusser er sat i drift i Hovedstadsområdet
Af: Redaktionen
I Lyngby-Taarbæk Kommune kørte 5 ud af 10 nye elbusser ud på fire buslinjer søndag den 12. december 2021. Samtidig blev 27 nye elbusser sat i drift på tre buslinjer, som kører i seks kommuner.
Det er mobilitetsselskabet Movia, som i samarbejde med de syv kommuner har taget et stort skridt mod grønnere, klimavenlig busdrift. Med øget grøn omstilling bidrager København, Hvidovre, Ballerup, Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk og Herlev Kommuner og Movia samtidig til at indfri den nationale målsætning om 70 pct. CO2-reduktion inden 2030.
Det er Movialinjerne 10,11, 164, 180, 181, 182 og 183, der har fået elbusser.
-Vi er i kommunen godt på vej med at reducere vores CO2-udledning og at nå vores 2025 målsætning. Her kommer vores nye el-busser ind og bidrager til reduktion af både støj- og luftforurening. Det arbejde glæder jeg mig til at fortsætte sammen med det nye teknik-udvalg, siger Richard Sandbæk, næstformand for Teknik- og Miljøudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune.
-Vi har en helt klar målsætning om at få gjort vores kollektive bustrafik grøn i København. Derfor er det meget positivt, at københavnerne nu kan hoppe på endnu flere grønne buslinjer, der både bidrager til renere luft og mindre støj i København, siger overborgmester i Københavns Kommune Lars Weiss (S).
-Linje 164 bliver den sjette buslinje i Ballerup Kommune, som kører på el. Det matcher vores beslutning om, at alle vores buslinjer skal køre på el eller fossiltfrit brændstof. Vi rykker tættere og tættere på målsætningen. Fra den 12. december vil to tredjedele af de kommunalt finansierede bustimer blive kørt med elbusser, og kun 7 procent af timerne vil blive kørt med almindelig diesel, siger Jesper Würtzen (A), borgmester i Ballerup Kommune.
Movia har modtaget støtte fra EU's ELENA-facilitet (under Horizon 2020-programmet) til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.
Energi og miljø Trafikselskaber
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET