KTF Transmision
NYHEDER 14. NOV 2018 KL. 14:57

Ny køreplan på Gribskov- og Hornbækbanen giver færre forsinkelser

Af: kollektivtrafik


Fra søndag 9. december vil passagererne på Gribskov- og Hornbækbanen opleve færre forsinkelser. Det er resultatet af en ny køreplan, som med en lille ændring, der berører 46 rejsende pr. dag, har vist sig at kunne gøre en stor forskel. Beslutningen er truffet af Lokaltog A/S i samråd med Movia


Hvert år tilrettelægger Lokaltog A/S sammen med Movia køreplanerne på lokaltogsbanerne på Sjælland. Køreplanerne, der omfatter i alt 7,8 millioner togkilometer skal lægges, så der bliver bedst mulig sammenhæng på tværs af busser, lokaltog og S-tog.


Det sker i en fast orden, hvor den internationale togplan danner udgangspunkt for planlægningen af Regional- og S-togsdriften, så togene i Danmark passer sammen med den trafik, der kører over grænserne. Og lokaltogsdriften tilrettelægges efter DSB’s køreplaner, så flest muligt oplever, at lokaltoget passer sammen med S-tog og regionaltog.


Et særligt opmærksomhedspunkt i årets køreplanlægning af lokaltogsdriften har været at forbedre rettidigheden. Især i forhold til forsinkelser, der er konstateret i løbet af i år, og som har været til stor gene for skolebørn, pendlere og andre, der er afhængige af at bruge lokaltoget sammen med for eksempel busser, S-tog med videre for at nå hele vejen til skole og arbejde.


Forsinkelser er snart fortid
Med den nye køreplan vil Gribskovbanen fra 9. december om eftermiddagen kun stoppe én gang i timen ved Pårup Station, mens Hornbækbanen kun én gang i timen standser ved Gilleleje Øst. Begge lokalbaner stoppede tidligere to gange i timen ved de pågældende stationer. Denne enkle ændring i eftermiddagstimerne vil betyde en stor forskel for lokaltogenes mulighed for at miniminere forsinkelser og dermed overholde køreplanstiderne. I morgen- og formiddagstimerne vil lokalbanerne fortsat stoppe hver halve time ved de to stationer.


- Lokaltog A/S har gjort et grundigt forarbejde og analyseret, hvordan vi kunne sikre rettidig kørsel uden at ændre for meget i køreplanen. Nu har vi en løsning, der giver mindst muligt gene for passagerer, der rejser med Gribskovbanen og Hornbækbanen, og det er vi glade for, siger banechef Tommy Frost fra Movia.


Ifølge Tommy Frost er lokalbanerne tæt forankret i lokalmiljøerne.


- Lokalbanerne understøtter kommunernes og regionernes visioner for vækst, bosætning, placering af arbejdspladser og mobilitet, siger han.


Movia beklager på forhånd den ulejlighed, som den ændrede køreplan kan forårsage for passagererne, der benytter stationerne Pårup og Gilleleje Øst om eftermiddagen. Det drejer sig om 46 rejsende pr. dag i det nævnte tidsrum, fordelt med 8 rejsende for Pårup og 38 rejsende for Gilleleje Øst. De i alt 46 rejsende udgør ca en halv procent af det samlede antal rejsende i det pågældende tidsrum.



Information om ændringer kan findes på dinoffentligetransport.dk og rejseplanen.dk.


 


Om Gribskovbanen og Hornbækbanen:

- Målsætningen for rettidighed på Gribskovbanen og Hornbækbanen er, at mindst 93 procent af alle togankomster skal være mindre end tre minutter forsinket i forhold til den angivne tid i køreplanen
- Gribskovbanen og Hornbækbanen er begge enkeltsporede jernbaner, så køreplanen skal tilrettelægges på en sådan måde, at togene kun møder hinanden på stationerne, hvor der er dobbeltspor