Samkørsel bliver mere og mere udbredt i landområder
Af: kollektivtrafik
Flere bilister - i sær i landdistrikterne - tager andre med i bilen, når de skal på arbejde, til deres uddannelsessted - eller blot fra A til B. Samkørselsplatformen Nabogo, der blev lanceret i 2018, blev i 2023 brugt til at formidle 170.000 samkørsler over hele landet - tre gange flere end året før
Samkørsel er i de senere år blevet nævnt som en mulighed for at øge mobiliteten og gøre transporten af mennesker mere effektiv og dermed mindre miljøbelastende - både hvad angår CO2-udslip og trængsel på vejene.
DR havde i sidste uge en artikel om samkørsel, den traditionelle kollektive transport med bus og samkørsel. I artiklen pegede Nicolai Sørensen, der er kommerciel direktør i Nordjyllands Trafikselskab, på, at kommuner og regioner kan mindske udgiften til den offentlige transport, mindske trængslen på vejene og gøre en tjeneste for klimaet, når flere rejser sammen i deres private biler.
Hos samkørselsplatformen Nabogo kan man så konstatere, at et større antal kommuner, regioner og trafikselskaber er begyndt at betale til platformen, så privatbilisterne kan få et mindre beløb for at åbne bildørene og tage flere med på turen.
For passagererne er turen gratis, så længe den er under 10 kilometer lang. Ifølge DR's artikel er det særligt de korte ture, der bliver satset på.
- Når man kommer ud i landdistrikterne, spiller den kollektive trafik ikke så stor en rolle, og der er ikke så mange ruter at vælge mellem, siger Nicolai Sørensen til DR.
Nordjyllands Trafikselskab, der for en del år siden begyndte at se ud over de traditionelle busruter og åbnede for samarbejde med andre former for transporttjenester ved blandt andet at lancere en række busstoppesteder som knudepunkter for samkørsel, har de seneste år arbejdet sammen med Samkørselsplatformen Nabogo, der binder sin tjeneste sammen via en app.
På Nabogo-app'en kan alle oprette en profil for enten at tilbyde eller finde et lift. Hvis turen foregår i et af de områder, Nabogo dækker gennem et partnerskab med en kommune, er de første 10 kilometer af hvert lift gratis for passageren, mens chaufføren modtager 10 kroner af Nabogo. Er liftet over en længere strækning, har chaufføren mulighed for at tage betaling for turen.
Samkørselskonceptet kan reelt være med til at sikre mobiliteten på landet i et større omfang end de fastlagte busruter - med eller uden plustur - og også i situationer, hvor de bliver skåret ned i antal.
Vesthimmerlands Kommune er en af de kommuner, der støtter platformen for at give et supplement til busserne.
- Vi skal huske, vi er en landkommune, hvor vi har udfordringer med den kollektive trafik, siger klimaudvalgsformand Jakob Vium Dyrman (V) til DR.
Han ser på linie med Nicolai Sørensen hos Nordjyllands Trafikselskab ikke samkørselsplatformen som en sovepude, så kommunen kan lukke flere busruter, hvis folk bliver mere flittige til at samle hinanden op.
- Man vil selvfølgelig spare noget på busdriften, men det er ikke vores intention, siger Jakob Vium Dyrman peger på, at man hos kommunen blandt andet har fokus på, hvordan samkørsel kan reducere CO2-udledningen.
Hos Nabogo har de for øje, hvordan servicen kan gøre en forskel i det store billede. Målet er - sammen med den kommunale og regionale kollektive transport - at fjerne op mod 25 procent af bilerne på vejene.
- Vi gør noget, som ingen er lykkes med før, nemlig at skabe samkørsel ude i landdistrikterne, siger Anders Muusmann, der er administrerende direktør og en af de to stiftere af Nabogo.
I artiklen på dr.dk har journalisterne også snakket med Otto Anker Nielsen, der er trafikforsker og professor på Danmarks Tekniske Universitet.
- Det er en win win-situation, fordi der er mange biler, som kører med tre tomme sæder, og dem kan man udnytte, siger han til DR.
Han vurderer, at op mod halvdelen af turene med kollektiv transport i landdistrikterne kan erstattes med samkørsel, hvis blot 10 procent af bilisterne vil tage andre med på turen.
Ifølge Otto Anker Nielsen kan det betyde, at nogle mennesker i områder med meget ringe kollektiv trafik kan komme hurtigere frem og spare en masse tid. Og de steder, hvor den kollektive transport ikke dækker, kan mere organiseret samkørsel give nogle helt nye muligheder. Samme forhåbninger har man hos Nordjyllands Trafikselskab.
- Når man kommer ud i landdistrikterne er der rigeligt af biler, og kan vi udnytte bare en tiendedel af dem, kan vi sikre en rigtig god mobilitet, siger Nicolai Sørensen Nordjyllands Trafikselskab.
Om Nabogo:
- Nabogo blev startet i 2018 af ungdomsvennerne Kasper Dam Mikkelsen og Anders Muusmann, der er vokset op på øen Als og mange gange har blaffet i skole, når bussernes køreplan ikke passede med skemaet
- Med hver deres ekspertise - Kasper Dam Mikkelsen inden for CO2-kortlægning og Smart Cities og Anders Muusmann inden for forretningsudvikling og ledelse - har de sammen lagt grundstenen for nabogo som en virksomhed med stort vækstpotentiale i Danmark og Europa
- Nabogos kunder er ikke brugerne, men derimod kommuner, som vil forbedre borgernes mobilitet, mindske trængsel og gøre en forskel for klimaet
- Nabogos nuværende kommunekunder (Nabogo's webside 23. januar 2024):
Sjælland:
Ballerup, Gladsaxe, Helsingør, Holbæk, Hørsholm, Kalundborg, Lejre, Roskilde, Rudersdal, Slagelse og Guldborgsund
Jylland og Fyn:
Aarhus, Norddjurs, Fredericia, Vejle, Horsens, Syddjurs, Odder, Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted, Vesthimmerland og Faaborg-Midtfyn
Mobilitet
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET