Sjællandske pendlere med de største prisstigninger i takstreformen får kompensation
Af: kollektivtrafik
Da DSB, Metroselskabet og Movia - samlet i Din Offentlige Transport - i januar 2017 harmoniserede taksterne i bus, tog og metro på Sjælland, Lolland, Falster og Møn siden 1970’erne, fik 96 procent af alle rejser lavere priser eller maksimalt en prisstigning på fem procent. Folketinget har nu bevilget en midlertidig pulje med penge til at kompensere pendlere, der fik prisstigninger på over fem procent
Med reformen blev Sjælland og øerne samlet i ét pendlingsområde med logisk prissætning mellem enkeltbillet, rejsekort og pendlerkort. Rejsekort er altid billigst, med mindre man rejser dagligt på samme strækning, så kan et pendlerkort være billigere.
Men reformen betød også, at omkring 8.000 pendlere ud af omkring 200.000 pendlere på Sjælland fik en prisstigning på over fem procent. Det drejer sig langt overvejende om pendlere, der rejser langt ind mod København, eksempelvis fra Stevns og Nordsjælland. Folketinget har på den baggrund besluttet at oprette en midlertidig pulje på i alt 60 millioner kroner, der skal kompensere de prisstigninger, denne gruppe har fået.
For at undgå, at de 60 millioner kroner bruges til administration, er det også besluttet, at kompensationen skal gennemføres så automatiseret som muligt. Det betyder, at pendlere, der benytter rejsekort pendler eller rejsekort med pendler kombi, er omfattet af den automatiske kompensationsordning.
Pendlere, der rejser på pap-pendlerkort eller mobil-pendlerkort, kan nå at skifte til et pendlerprodukt på rejsekort og dermed få kompensation fra når ordningen starter.
Folketinget har afsat puljen fra 1. august 2018, og kompensationen vil blive indbetalt automatisk til de berørte passagerers NemKonto.
Fakta om Folketingets pendlerkompensation:
- Folketingets pulje er midlertidig med start 1. august 2018. Der er afsat i alt 60 millioner kroner, og forventningen er, at det vil række i tre-fire år
- Det konkrete grundlag for kompensationen er fastlagt i en bekendtgørelse, udstedt af Transport- Bygnings- og Boligministeriet
- Puljen er besluttet af aftalekredsen om bedre og billigere kollektiv trafik: Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
- Kompensationen er en særskilt, midlertidig statslig kompensation, og dermed ikke en del af takstsystemet for den kollektive trafik
- Kompensation gives til pendlere i Takst Sjællands område med et pendlerkort, der har første gyldighedsdag pr. 1. august 2018 eller senere til strækninger med prisstigninger på mere end fem procent i forhold til taksterne før takstharmoniseringen
- Kompensationen gives ikke med tilbagevirkende kraft
- Kompensationen udregnes som 100 procent af den stigning, der overstiger fem procent. Eventuelle løbende takststigninger i de kommende år vil ikke blive kompenseret
- Rejsekort A/S beregner løbende kompensationen til pendlere på de berettigede rejserelationer
- Beløbet indsættes på pendlerens NemKonto, når beløbet når 500 kroner, dog vil der højst gå 6 måneder mellem udbetalingerne, uanset kompensationsbeløbets størrelse
- Rejsekort A/S sender hver måned en statusmail til de berørte pendlere med oplysning om kompensationssaldoen
- På grund af de statslige budgetregler er der et loft over, hvor stort et kompensationsbeløb, der kan udbetales årligt. Bliver loftet ramt inden udløb af året, sættes ordningen på pause og træder først i kraft igen 1. januar det følgende år
- I det tidligere takstområde Syd (Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn) fandtes før Takst Sjælland ikke pendlerkort. Pendlere rejste i stedet på rejsekort med mængderabat. Kompensation til pendlere i Syd gives derfor til pendlere på strækninger, hvor prisen på pendlerkort overstiger prisen for 40 rejser pr. måned på rejsekort med mængderabat med mere end fem procent
- Yderligere oplysninger om ordningen kan ses på www.pendlerkompensation.dk, der er en underside til dinoffentligetransport.dk
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET