Stort politisk flertal vil skabe et grønt og tilgængeligt Aarhus
Af: kollektivtrafik
Et bredt flertal i Aarhus Byråd har indgået en aftale om en grøn mobilitetsplan. Aftalen skal sikre store investeringer i kollektiv transport og cykelstier, at bilister stadig kan komme ind og ud af midtbyen, og at der bliver plads til mere byliv og grønt mellem husene
Konkret sigter aftalen mod, at aarhusianerne skal køre 50 procent flere ture med den kollektive transport, flere skal bruge cyklen, imens færre ture skal ske i bil. Målet er, at halvdelen af bilturene sker i en fossilfri bil.
Aftalen er indgået af følgende partier i Aarhus Byråd: Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, SF, Radikale, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, og Thure Hastrup, der står uden for partierne.
Kvart milliard til bedre fremkommelighed for bussen
Den politiske aftale er en udmøntning af en klimaaftale, hvor det blev besluttet, at transportområdet skal levere en CO2-reduktion på 270.000 ton i 2030. Aftalen danner nu ramme om en kommende grøn mobilitetsplan, der skal give byens borgere bedre alternativer til bilen.
Forligspartierne er enige om at investere 255 millioner kroner frem mod 2030 til anlæg af blandt andet nye busbaner og ombygning af kryds, så busser får en forlomme i trafikken og kommer hurtigere frem.
Der til kommer investeringer for 50 millioner kroner om året fra 2027 til flere afgange, så busserne kører så hyppigt, at køreplanen bliver overflødig på særligt prioriterede ruter. Samtidig indføres det for første gang i Aarhus’ historie, at fremtidige investeringer automatisk følger med befolkningstilvæksten i kommunen, så der bliver plads til de nye borgere i trafikken.
Gratis transport til og fra parkér og rejs-område
Et nyt forsøg med gratis kollektiv transport til bilister, der stiller bilen og rejser videre fra det eksisterende parkér og rejs-område i Lisbjerg og to muligt nye parkér og rejs-områder i Tilst og Viby, skal det gøre det mere attraktivt at skifte til den kollektive transport på vej ind og ud af byen.
Der bliver også investeret i flere og bedre cykelstier og i mere ladeinfrastruktur.
Letbane er på vej i etape 2
Samtidig konkluderer aftalen, at letbane er det rette og mest fremtidssikrede teknologivalg for etape 2 af den højklassede kollektive trafik mellem Spanien og Brabrand. Det skal skabe den bedste synergi med de eksisterende letbanestrækninger. Danmarksdemokraterne står uden for denne del af aftalen.
God adgang til Kongelunden
Der er også enighed om at afsætte 5 millioner kroner i 2025 til at styrke den grønne mobilitet i Kongelunden, hvor Aarhus store stadion eksempelvis ligger. Det skal undersøges, om det er muligt at indføre kollektiv transport som en del af billetprisen til idræts- og kulturarrangementer i blandt andet Kongelunden. Forligspartierne ønsker også at undersøge muligheden for at etablere et parkeringshus i det sydlige sydhavnskvarter, som også vil kunne betjene de mange gæster i Kongelunden.
Forsøg skal give trygge lokalmiljøer
Af helt nye tiltag er forligspartierne enige om at lave forsøg med en nul-emissionszone, når det nødvendige lovgrundlag er på plads. Zonen etableres inden for allégaderne og skal bidrage til en renere og mere rolig midtby. Det vil dog stadig være muligt at komme ind til centrale parkeringshuse, uanset om man kører el- eller fossilbil. Derudover vil beboere og erhverv inden for zonen samt bilister med handicaplicens være undtaget.
Forligspartierne har også besluttet at lave forsøg med såkaldte trafik-øer, hvor vejstrukturen minimerer gennemkørende biltrafik og til gengæld sikrer god adgang for beboere og besøgende i bil samt tryggere forhold for cyklister og gående.
Indsatsen skal give mere viden om, hvordan vejstrukturen kan bidrage til bedre lokalområder, der er rare at bo og vokse op i. Partierne ønsker at starte i Øgaderne, Åbyhøj, på Christiansbjerg og i Hasle i samarbejde med de lokale beboere og fællesråd. Det er også en del af aftalen, at trafik-øerne på sigt kan vinde indpas i oplandsbyerne, så de også bliver mere attraktive og trygge at leve i.
Samtidig er forligsparterne enige om at investere yderligere i digital trafikstyring og justerede svingbaner og tilkørselsforhold for at øge kapaciteten på byens indfaldsveje, som det tidligere er sket i ringgadesystemet.
Aftalen om grøn mobilitetsplan er at betragte som et budgetforslag fra forligsparterne til budgetlægningen i forbindelse med budget 2025 eller senere budgetforlig, og byrådets partier vil således have mulighed for at prioritere hele eller dele af elementerne fra den politiske aftale i budgetforhandlingerne.
Der gennemføres nu en borgerdialog, hvor både aarhusianere, erhvervsliv og foreninger får mulighed for at komme med input til de initiativer, som et flertal i byrådet foreslår at sætte i værk.
Resultatet af den dialog præsenteres for forligskredsen inden indstillingen forelægges Aarhus Byråd i begyndelsen af 2025.
Infrastruktur Letbaner/Metro/S-tog Mobilitet
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET