KTF Transmision
NYHEDER 8. OKT 2020 KL. 11:18

Trafikselskab forudser mangel på plads i busserne

Af: kollektivtrafik


- Hjælp os med at få plads til alle. Sådan lyder budskabet fra trafikselskabet Midttrafik, der står for den kollektive transport med busser, lokaltog og letbaner i Region Midtjylland. Baggrunden er, at Midttrafik forventer øget trængsel i myldretiden efter efterårsferien og appellerer derfor til de kunder, der har mulighed for at ændre mødetider eller aftaler, så de kan rejse uden for myldretiden, og dermed give plads til andre kunder, der ikke har samme mulighed


Midttrafik peger på, at busser og letbanetog medtager færre passagerer end normalt på grund af indsatsen mod spredning af corona-virus. Pladsmanglen vil være størst i myldretiden på hverdage mellem klokken 7.00 - 9.00 og 15.00 - 17.00, hvor der er risiko for overfyldte busser og letbanetog.


- Vi vil gerne undgå en situation, hvor busserne bliver så fyldte, at vi skal køre forbi mange af vores kunder, og at vores produkt dermed bliver upålideligt. Kan vi allerede nu sætte ind, og få kunderne spredt ud på flere afgange, kan vi måske sikre, at kunderne kan regne med at komme med bus eller letbane, når de ønsker det, siger Midttrafiks vicedirektør Mette Julbo, som med udmeldingen ønsker at udvise rettidig omhu.


Sideløbende er Midttrafik i dialog med firmaer, der kører turistbusser om eventuel indsættelse af flere busser på de mest belastede afgange. Midttrafik har alle busser i brug og kan derfor ikke indsætte flere busser med den vognpark, der er til rådighed til den almindelig drift af kollektiv trafik i Region Midtjylland.


En ting er pålidelighed, en anden ting er kundernes tryghed i forbindelse med fyldte busser. Passagerpulsen har netop offentliggjort en undersøgelse om passagerernes oplevelse af den kollektive trafik under covid-19. Undersøgelsen viser blandt andet, at 54 procent af kunderne føler sig trygge, når de bruger den kollektive trafik. Utrygheden er størst blandt kunder i risikogruppen, og en af de vigtigste årsager til utryghed er oplevelsen af pladsmangel.



Sådan kan man komme uden om overfyldte busser:



  • Som udgangspunkt er der flest kunder i Midttrafik’s busser og letbanetog i myldretiden på hverdage mellem klokken 7.00 - 9.00 og 15.00 - 17.00. Presset ligger dog forskelligt afhængig af ruter, stoppesteder og afgange
    Midttrafik live er et godt værktøj til de kunder, der er på farten og skal med bus. App’en fortæller kunderne, hvor bussen er, og hvornår den vil ankomme til stoppestedet. Den viser samtidig, om der er plads i bussen, eller om den er fyldt. Det giver kunderne mulighed for at vælge alternative afgange og rejsemuligheder

  • Kunder, der gerne vil forberede sig hjemmefra, kan også bruge Midttrafik live og få en indikation af, hvilke afgange har mest plads. Ved at søge en specifik rute og afgang dagen før, man skal afsted, kan man se om bussen er fyldt på den søgte afgang. Er den fyldt, kan man søge på afgangen før og efter, og på den måde finde frem til den afgang, hvor der sandsynligvis er færrest kunder

  • Rejseplanen er et godt værktøj til at finde alternativer, hvis kunderne oplever, at afgangen fra deres stoppested altid er overfyldt. Løsningen kan for ekempel være at tage en anden rute fra et stoppested i nærheden, der har samme destination



Kapaciteten i Midttrafiks busser og letbanetog:




  • Busserne medtager begrænset antal passagerer på grund af corona-situationen. En almindelig bus medtager cirka 40 passagerer, en mellemstor bus medtager cirka 55 passagerer, og en ledbus medtager cirka 65 passagerer. Det svarer til, at alle siddepladser og halvdelen af ståpladserne er optagede. Det gælder både for busser og letbane, at kunderne bliver bedt om at respektere den begrænsede kapacitet og ikke stige på en fyldt bus eller letbane.

  • Chaufføren har pligt til at køre forbi stoppesteder og afvise kunder, hvis bussen er fyldt


Corona