Af: kollektivtrafik
Mandag 20. april kører Danmarks første tre brintbusser officielt ud i den kollektive trafik i Nordjylland. Det sker på initiativ fra Region Nordjylland og Aalborg Kommune, som via EU-projektet 3Emotion de kommende tre år vil afprøve brintbusser som en klimavenlig teknologi og transportform til gavn for både miljøet, passagererne og erhvervslivet
Gennem de seneste fire uger har busserne kørt en række omfattende testkørsler på udvalgte ruter - både med og uden passagerer. Resultaterne har været så tilfredsstillende, at man i Region Nordjylland glæder sig til, at de tre nye brintbusser bliver en fast del af landsdelens kollektive trafik.
- Vi er stolte af at kunne gå forrest og tilbyde rejsende i Nordjylland at tage bussen med endnu grønnere samvittighed end før, siger regionsrådsformand Ulla Astman (S) og fortsætter:
- De nye busser kører på brint, som er produceret med vedvarende energi, hvilket både reducerer CO2-udledningen markant og samtidig helt fjerner partikelforurening i nærmiljøet, fordi busserne kun udleder vanddamp.
Det er Region Nordjylland, som er landets første klimaregion, der sammen med Aalborg Kommune står bag initiativet med et fælles ønske om at gå forrest i den grønne omstilling af Danmarks tunge transport - herunder den kollektive trafik. Initiativtagerne har købt tre fabriksnye brintbusser, som i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab vil blive indsat på udvalgte bybusruter i Aalborg og regionalbusruter i Nordjylland i en testperiode, der forventes af vare tre år.
Initiativet er led i et stort EU-projekt ved navn 3Emotion, hvor i alt 29 brintbusser skal køre i London (GB), Aalborg (DK), Rotterdam (NL), Versailles (F) og Pau (F) for at undersøge potentialet i brint som et klimavenligt brændstof i kollektiv trafik.
Brint har potentiale som brændstof
Den tre-årige test af Danmarks første brintbusser er et skridt i retningen mod grøn omstilling af den kollektive trafik og øvrige tunge transport i Danmark. Kollektiv trafik samt transport af gods på landets veje står for omkring 25 procent af Danmarks CO2-udledning.
Bliver forsøget en succes, sådan at brint som brændstof kan rulles ud i stor skala, vil det være et vigtigt bidrag til, at Danmark kan nå målsætningerne i dels S-Regeringens klimalov 2020 og dels FN’s klimaaftale, Paris-aftalen 2015. Førstnævnte har som målsætning, at Danmark reducerer sin udledning af drivhusgasser med 70 procent inden år 2030. Sidstnævnte har som målsætning, at alle medlemslandene reducerer deres CO2-udledning med 40 procent inden år 2030.
Det er ambitiøse mål rummer både udfordringer og muligheder. Og Region Nordjylland hæfter sig især på det sidste, da det regionale erhvervsliv i Nordjylland er i førerfeltet for teknologi og know-how inden for vedvarende energi.
- Energi- og klimainitiativer er en drivkraft for erhvervsudviklingen i Nordjylland, og særligt inden for vedvarende energi står vi stærkt med virksomheder, der er specialiserede i blandt andet brint, brændselsceller og grøn omstilling. Når vi går forrest med Danmarks første brintbusser, er det derfor også med forventning om, at initiativet vil bidrage med viden og erfaringer, der kan bruges i nordjyske virksomheders udvikling og styrke deres position på det globale marked, siger Ole Stavad, der er formand for udvalg for Regional Udvikling i Region Nordjylland.
Lidt om brint til køretøjer:
• Brint bruges ligesom batterier til at lagre elektrisk energi. Er brinten eksempelvis fremstillet ved at bruge strøm fra vindmøller eller solceller ti at spalte vand til ilt og brint, er der tale om bæredygtig brint.
• I køretøjet ledes brinten til en system med brændselsceller, frigives der energi, som kommer ud af brændselscellerne som strøm, der så driver køretøjets el-motorer