NYHEDER 10. OKT 2018 KL. 15:02

RA’s Støttefonds Forskningspris blev uddelt for første gang

Af: kollektivtrafik

På TØF og Kollektiv Trafik Forum’s årlige konference om kollektiv trafik i Korsør tirsdag blev RA’s Støttefonds Forskningspris for Kollektiv Trafik uddelt for første gang. Prisen blev givet til post.doc. Jesper Bláfoss Ingvardson for hans afhandling om, hvad der kan gøre kollektive transportsystemer attraktive. Fokus var blandt andet på BRT-systemer


Jesper Bláfoss Ingvardson fik som nævnt prisen på baggrund af sin ph.d.-afhandling - Attractiveness of public transport systems in a metropolitan setting (DTU Management, December 2017).

Komitéen bag prisen begrundede afgørelsen såldes:
 
Med sin ph.d.-afhandling er det lykkes for Jesper B. Ingvardson at udføre et stykke arbejde på et højt akademisk niveau og med stor relevans for de muligheder og udfordringer, den kollektive trafik står overfor.
 
Ph.d.-afhandlingen består af seks videnskabelige artikler, hvoraf de fem allerede er udgivet i internationale tidsskrifter, og heraf de fire i ISI-tidsskrifter. Komiteen peger derfor på en kandidat, hvis arbejde tydeligvis har opnået bred og international anerkendelse i faglige kredse.
 
Afhandlingen har haft som overordnet formål at skabe øget viden og en bedre forståelse af de faktorer, der bidrager til at gøre kollektiv trafik attraktivt, men komitéen lægger navnlig vægt på Jespers arbejde i to artikler med at analysere effekterne af at implementere Bus Rapid Transit (BRT).
 
Den første artikel (Analysing improvements to on-street public transport systems: a mesoscopic model approach ) fokuserer på busdrift og analyserer effekterne af at implementere BRT og letbaner i stedet for konventionel busdrift. Disse systemer indeholder mange specifikke forbedringer ift. konventionel busdrift, for eksempel separate busbaner, signalprioritering i kryds, billettering før ombordstigning og adaptive systemer, der forhindrer sammenstuvning af busserne.

I den anden artikel (Effects of new bus and rail transit systems - an international review) undersøges opnåede effekter af højklassede busløsninger (BRT), og sammenligner med effekter opnået ved implementering af letbaner og metro-/S-togs-systemer. Specifikt analyseres både de trafikale effekter som passagertilvækst og overflytning af trafikanter fra biltrafik og de strategiske effekter i form af ejendomsværdistigninger og byudvikling efter implementering af 86 systemer fra hele verden.

 

Prisens formål er først og fremmest at hædre godt og relevant videnskabeligt arbejde indenfor området. Men det er også komitéen forhåbning, at prisuddelingen øger opmærksomheden og interessen blandt beslutningstagere for den viden, der skabes om kollektiv bustrafik, så debatterne og beslutningerne indenfor området tages på et så oplyst grundlag som muligt.

 

Med prisen følger et legat på 20.000 kroner.

Komiteen bag prisuddelingen bestod af:

  • Søren Holk Hansen                                                                             
  • Harry Lahrmann
  • Otto Anker Nielsen                                                                            
  • Morten Brønnum Andersen