Af: kollektivtrafik
Fremtidens S-tog skal være fuldautomatiske. Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 godkendte torsdag 4. maj i år, at DSB kunne sende fremtidens S-tog i udbud. DSB har afsluttet prækvalifikationen til udbud af minimum 226 nye fuldautomatiske S-tog og afgjort, at tre leverandører kan byde på leverancen
De tre producenter, der er blevet prækvalificeret til at byde på leverancen:
- Det er tre stærke og kompetente tilbudsgivere, vi har med i feltet, siger Jürgen Müller, der er direktør for Strategi & Togmateriel i DSB.
- Det giver en sund konkurrence og en robust udbudsproces, som forventeligt vil føre til attraktive tilbud. Alle de tre prækvalificerede tilbudsgivere har gennem tiden bevist, at de har evnerne og musklerne til at udvikle, producere og levere tog af god kvalitet, siger han videre.
DSB har valgt udbudsformen ”konkurrencepræget dialog”, hvilket giver DSB muligheder for sammen med tilbudsgiverne at tilrette udbudsmaterialet, så det leder frem til de bedste og mest robuste løsninger for Fremtidens S-bane.
DSB forventer, at kunne tildele kontrakten på de nye automatiske S-tog samt vedligeholdelse af disse, i løbet af første halvår 2025, og de første nye S-tog forventes indsat i drift på Ringbanen omkring 2030.
Vi kan her på redaktionen tilføje, at CAF også producerer busser via sit ejerskab af den polske busproducent, Solaris.