Af: Jesper Christensen
Kort før valget 5. juni mødte vi Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn og Venstres skatteminister Karsten Lauritzen i en Arriva-bus i Aalborg. Venstremanden sagde, at det handlede om investeringer veje frem for i tog og jernbaner - Socialdemokatraten ville også gerne have veje, men ønsker mere kollektiv transport - med eksempelvis tog
Hvordan ser I den kollektive trafiks rolle i forhold til trængselsproblemerne:
Karsten Lauritzen:
- I de større byer er der brug for at bruge den kollektive trafik for at løse problemerne med trængsel. Det er der slet ingen tvivl om. Vi har valgt ikke at satse på tog. Vi har taget penge fra tog og flyttet over til øgede vejinvesteringer. Der er så busserne, der kan få del af det. Derfor er busserne en central del af den kollektive trafik.
Karsten Lauritzen fremførte også, at det er vigtigt at følge med i den teknologiske udvikling, så ny teknik kan indpasses i den kollektive trafik.
Han pegede på, at når det handler om de større byer og den kollektive trafik, der kører på vejene, så er det noget Venstre ønsker at prioritere. Men ikke togdriften.
Rasmus Prehn:
- Hvis vi skal trængselsproblemerne til livs, kan det ikke lade sig gøre alene ved at udbygge vejene. Vi kan ikke byggeos ud af det. Vi er nødt til at have nogle supplementer - noget aflastning. Derfor tror vi på, at vi skal investere i både veje, men også i bedre jernbane og kollektiv trafik, simpelthen fordi trafikken vokser os over hovedet.
Rasmus Prehn pegede på, at man eksempelvis i Los Angeles i USA har bygget sporede veje og alligevel er der trængsel.
Han fremførte videre, at man selv med udbygningen af vejene vil opleve, at når man kommer til afkørslerne, blver der en hulens masse trængsel.
- Derfor er vi nødt til at have en opgradering af den kollektive trafik for at forhindre trængsel, sagde han og nævnte, at hvis man eksempelvis afskaffer et passagertog, får man tyve ekstra busser på vejene.
- Det kan godt være, man tror, at man bare kan udbygge vejene og så have nogle fjernbusser, der kan køre i stedet for. Men det vi bare give trængsel, sagde socialdemokraternes transportordfører, der også var bekymret for VLAK-Regeringens idéer om en fast Kattegatforbindelse uden jernbane, hvor der så kan køre nogle hurtigbusser henover.
- Det vil betyde, at man trækker stikket ud af jernbanen. For hvem vil tage toget fra Aalborg til København, hvis man kan tage en bus over Kattegat. Den service, der er i dag med tog, vil så blive undermineret - også for dem, der bare har den korte strækning fra Aalborg til Aarhus, fra Aarhus til Odense, fra Odense til Københvan. Det vi blive ramt af, at der er færre passagerer og derfor måske færre afgange.
Han pegede videre på, at man er nødt til at tænke alle de her ting ind.
- Selvfølgelig skal vi investere i bedre veje. Ingen tvivl om det. Men hvis vi skal være helt sikre på at minimere trængslen, så er vi også nødt til at styrke den kollektive trafik.
Interesserede kan hente og høre det korte interview her: