NYHEDER 5. MAJ 2022 KL. 12:38

DSB kørte ud af første kvartal med et underskud på 16 millioner kroner

Af: kollektivtrafik

DSB har i 1. kvartal i år haft 34,0 millioner rejsende. Korrigeret for afgivet trafik svarer det til en stigning på 98 procent i forhold til sidste år, hvor coronatidens restriktioner påvirkede samfundet og den kollektive transport. Sammenlignet med 2019 - det seneste hele år før corona-tiden, er det tale om et fald på 25 procent


Kort fra DSB's kvartalsregnskab:

  • Resultat før skat udgjorde i 1. kvartal 2022 et underskud på 16 millioner kroner mod et overskud på 256 millioner kroner i 2021
  • DSB har i 1. kvartal 2022 haft 34,0 millioner rejser. Korrigeret for afgivet trafik svarer det til en stigning på 98 procent i forhold til 2021, men et fald på 25 procent i forhold til 2019
  • Kunderne er tilbage i toget efter COVID-19 pandemien, men de rejser generelt mindre
  • I resultatet indgår 157 millioner kroner som kompensation i forbindelse med COVID-19 i 1. kvartal 2022 i henhold til tillægskontrakt 44
  • Udfordret kundepunktlighed og reduceret drift i 1. kvartal
  • Ukrainske flygtninge kan rejse gratis med toget
  • Nye Vectron el-lokomotiver har fuldt ud erstattet gamle diesellokomotiver


DSB forklarer mere om kvartalsrapporten:

Resultat i 1. kvartal
Resultat før skat udgjorde i 1. kvartal 2022 et underskud på 16 millioner kroner mod et overskud på 256 millioner kroner i 2021.

I henhold til tillægskontrakt 44 indgået med Transportministeriet har DSB indregnet kompensation på 157 millioner kroner for tabt passageromsætning i januar 2022 i forhold til 2019, idet kundetallet har været væsentligt påvirket af restriktioner og anbefalinger, der påvirker togdriften. Udbetaling af kompensationen beror på godkendelse i Folketingets Finansudvalg.

Kunderne vender tilbage
I marts lå antal rejser på 87 procent af antal rejser i marts 2019. Der er gradvist kommet flere kunder i togene i løbet af 1. kvartal 2022. Kundernes tilbagevenden skal ses i sammenhæng med det reducerede smittetryk fra COVID-19 og ophævelsen af de af myndighederne udmeldte restriktioner og anbefalinger i den forbindelse. Hertil kommer DSB’s tiltag i form af nye pendlerprodukter og genoptagelsen af markedsføringskampagner.

Kundepunktligheden udfordret i 1. kvartal
Flere omstændigheder har påvirket kundepunktligheden i 1. kvartal negativt. Det omfatter blandt andet infrastrukturfejl og forsinkede tog fra Sverige, ligesom kundepunktligheden har været ramt af enkeltstående aflysninger og begrænsninger i togtrafikken i forbindelse med storme i januar og februar samt indstilling af togtrafikken via Valby station i forbindelse med nedfaldent betonstykke. DSB og Banedanmark samarbejder tæt om stabiliserende tiltag, ligesom køreplanen er justeret med henblik på at skabe større robusthed fremover.

Reduceret drift i årets første måneder
Smittetallene for COVID-19 steg voldsomt i starten af året. Det ramte også DSB’s personale, så det var nødvendigt at køre med reduceret drift for regionaltog på Sjælland fra 6. januar til 11. marts. Der blev planlagt med reduceret drift, hvilket var med til at sikre robusthed i køreplanen. Det er vores oplevelse, at kunderne generelt har haft forståelse for nødvendigheden af aflysningerne og sat pris på klare udmeldinger. Kunderne er vendt tilbage på trods af den reducerede drift, og der har været færre henvendelser til Kundecenteret i perioden end forventet.

DSB støtter flygtningene fra krigen i Ukraine
Den ekstraordinære situation i Ukraine har påvirket hele verden. For at hjælpe ukrainere på flugt kan de efter aftale med Transportministeriet rejse gratis med tog mod fremvisning af legitimation for bopæl i Ukraine. På DSB’s hjemmeside findes der information på dansk, engelsk og ukrainsk om de ukrainske flygtninges muligheder med DSB’s tog og om tilbud på stationer. Siden der er åbnet op for den gratis kørsel for flygtninge og frem til medio april, har over 3.500 ukrainere brugt DSB’s tog fra grænsen i Padborg. Tendensen er, at de fleste fortsætter mod København. DSB har etableret et beredskab, der kan koordinere indsatsen, hvis situationen ændrer sig markant.

Københavns Hovedbanegård har været oplyst i gul og blå, ligesom der på flere større stationer og domicilet i Høje Taastrup har været flaget med det ukrainske flag.

På Københavns Hovedbanegård har DSB stillet lokaler til rådighed for Røde Kors. Lokalerne bliver anvendt som tryghedszone for de ukrainske flygtninge, hvor der samtidig bliver givet støtte og omsorg samt råd og vejledning om mulighederne for ophold i Danmark.

Der pågår en indsamling til Røde Kors blandt DSB’s medarbejdere og blandt kunderne i DSB’s 7-Eleven kiosker.

Øget behov for IT-sikkerhed
Mængden af finansielt motiverede cyberangreb mod virksomheder er globalt i vækst, og DSB kan som alle andre blive enten tilsigtet eller utilsigtet offer for et angreb. Baseret på blandt andet efterretninger fra Center for Cyber-sikkerhed vurderes det for nuværende, at krigen i Ukraine ikke umiddelbart øger trusselsbilledet, men skaber en større uforudsigelighed.

DSB har pr. 31. marts 2022 investeret 75 millioner kroner i at styrke cyberforsvaret de senere år og har blandt andet opnået en ISO 27001 certificering. Dette fokus fortsætter med uformindsket styrke i 2022 og de kommende år, da IT-stabilitet er særdeles vigtig for driften af DSB.

Tryghed på stationerne
Der er igangsat initiativer i forbindelse med regeringens tryghedspakke. DSB vil øge bemandingen i overvågningscentret og indsætte yderligere vagter på S-togsstationerne.

Der pågår desuden en kortlægning af behovet for udskiftning og opsætning af nye kameraer på S-togsstationerne, som udvider mulighederne for overvågning i realtid og polititilkald ved hændelser. Der er planer om at udskifte ca. 650 kameraer på 50 S-togsstationer inden udgangen af 2022, og det forventes, at udskiftningen af kameraer på S-togsstationerne er gennemført i 2023.

Hele DSB skal miljøcertificeres
DSB har besluttet at miljøcertificere hele virksomheden efter ISO 14001:2015 standarden. I dag er DSB Vedligehold A/S miljøcertificeret. Frem mod en forventet certificeringsaudit i 2023 vil arbejdet fokusere på at opdatere og implementere miljøpolitikken samt indarbejde miljøhensyn i relevante processer.

Softwareopdatering af Vectron el-lokomotiver i gang
Vectron el-lokomotiverne er udfordret ved kørsel på strækninger med den gamle signalinfrastruktur. Softwareopdateringen, som skal minimere udfordringerne, er påbegyndt. Seks Vectron el-lokomotiver med den nye software var klar til drift fra april. Det er forventningen, at alle el-lokomotiver er opdateret ultimo 2022, og at software-opdateringen vil medvirke til at øge antal kørte kilometer mellem forsinkende hændelser henover 2022.

Knorr-Bremses erhvervelse af DSB’s komponent-produktion
DSB indgik i 2021 aftale med tyske Knorr-Bremse AG om salg af DSB’s komponentproduktion. Aftalen skal sikre en pålidelig produktion af komponenter og reservedele i takt med udfasningen af dieselmateriellet og er betinget af myndighedernes godkendelse. Salget forventes gennemført i 2. halvår 2022.