NYHEDER 11. OKT 2024 KL. 13:19

Jernbanen i Aarhus bliver opgraderet til el-drift

Af: kollektivtrafik

Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Ombygningsarbejdet, der er planlagt til at begynde først i april næste år - uge 14 - og løbe frem til udgangen af 2026, omfatter ombygning af spor, perroner, signalsystem og flere broer


Frem mod slutningen af 2026 mødes adskillige af de største projekter på jernbanen i Danmarks næststørste by, og det bliver nøglen til, at der i fremtiden kan køre eltog på den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aalborg. Ud over at banestræknigen bliver elektrificeret, udskiftes de gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornyes og hastighedsopgraderes. Målet er at gøre jernbanen og banegården i Aarhus klar til fremtidens el-togdrift.

Projektet, som kaldes Aarhus Helhedsløsning, går i gang i begyndelsen af april næste år, hvor der først ombygges spor, perroner med videre på selve banegården. Frem til udgangen af 2026 udvides arbejderne løbende med broarbejder, udrulning af nyt signalsystem og selve elektrificeringen. 

Desuden udvider arbejdsområdet sig til også at omfatte sporene igennem byen og ind mod banegården.

- Ombygningen af jernbanen til, fra og på Aarhus Hovedbanegård er et omfattende og komplekst projekt, hvor vi samler trådene fra flere af de vigtigste opgaver, som vi løser i disse år, siger anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen, og fortsætter:

- Det er afgørende for, at der kan køre eltog på den jyske hovedstrækning. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden.

Arbejdet kan ses og høres
Banedanmark peger på, at arbejdet kommer til at forstyrre togtrafikken. Og selvom Banedanmark vil bestræbe sig på at mindske generne, vil det kunne høres af de nærmeste naboer. Projektet er derfor koordineret med blandt andre Aarhus Kommune og togoperatørerne DSB og GoCollective.

- Vi kommer til at påvirke både togpassagerer, naboer, erhvervsdrivende og forbipasserende i området omkring banegården og banen. Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt samtidig med, at togene kan køre. Men usynlige bliver vi ikke, og derfor vil vi gøre alt for at informere borgerne i Aarhus direkte om, hvor og hvornår vi støjer og støver. Samtidig opfordrer vi passagerer til at tjekke Rejseplanen eller MitTog-appen før afrejsen, siger Jørn H. Jacobsen.

I længere perioder vil arbejdet betyde, at togtrafikken gennem Aarhus bliver reduceret. Fra starten i april og resten af 2025 bliver togtrafikken reduceret med omkring 40 procent. I 2026 forventes det, at der vil køre omkring 20 procent færre tog. I de første to uger af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret, og der vil i stedet blive indsat togbusser.


Det laver Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:

  • Omfattende fornyelse af spor inklusiv sporskifter, afvanding med videre
  • Visse mindre hastighedsopgraderinger
  • Et nyt spor på Aarhus H (spor 8)
  • En forlængelse af perronerne på Aarhus H inklusiv en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet
  • Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro
  • Forskellige broarbejder, herunder som led i at skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer
  • For Bruuns Bro opnås frihøjden via en sænkning af sporet under broen
  • Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade i det centrale Aarhus
  • Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården
  • Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning med videre på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården