Af: kollektivtrafik
Metroselskabet har efter et EU-udbud valgt et konsortium bestående af Cowi A/S og Ove Arup & Partners Denmark A/S (COWI-ARUP-JV) som rådgiver på miljøkonsekvensvurdering, ledningsomlægninger og anlægsprojektering af den nye metrolinje M5, der skal gå fra København H via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport samt et afgreningskammer til en evt. kommende Øresundsmetro
Valget af rådgiver er en følge af, at Københavns Kommune, Staten og Frederiksberg Kommune har besluttet at sætte gang i miljøkonsekvensvurderingen af den nye metrolinje M5.
Fire tilbudsgivere var prækvalificeret til at byde på rådgiverkontrakten - Artelia Aecom M5, COWI-ARUP-JV, Niras/N:E:W og Rambøll Atkins M5 JV. Metroselskabet fremhæver, at alle fire tilbudsgivere har indgået i en aktiv dialog og derigennem været med til at forbedre udbudsmaterialet og skabe et godt grundlag for den fremadrettede opgaveløsning og samarbejde.
- Fra start til slut har der været en rigtig god dialog med alle bydere, som har inspireret os til en endnu bedre proces. Med M5 har vi høje mål om at bygge en metro, som har et stort fokus på kundeoplevelsen, samtidig med at vi reducerer klimabelastningen betydeligt. Det kan ikke lykkes uden samarbejde, og derfor er en stærk dialog med rådgiverne essentiel fra dag ét, siger Russell Saltmarsh, der er projektdirektør på M5 i Metroselskabet.
Processen har været gennemført efter reglerne om ”konkurrencepræget dialog”. I løbet af den kommende tid vil Metroselskabet også vælge rådgivere til blandt andet arbejdet med arealer og rettigheder samt opgaven som assessor.
Fakta om den nye metrolinie i Hovedstaden: