Plusbus i Aalborg er snart klar til at køre med passagerer
Af: Redaktionen
Læs her NT’s præsentation af kvaliteterne ved den kommende nordjyske BRT-linje
Inden længe vil de omtrent 25 meter lange Plusbusser pryde bybilledet i Aalborg og stå klar til at transportere passagerer mellem Aalborg Vestby og den østlige del af byen. De eldrevne busser har plads til 153 passagerer og er Danmarks første såkaldte Bus Rapid Transit, BRT, der er en højklasset busforbindelse. Det betyder, at forbindelsen er på samme kvalitetshøjde med metro- og togtransport og sikrer den samme fleksibilitet som bustransport. Når de mange rejsende sætter foden inden for i Plusbussen, kan de dermed nyde turen i et topmoderne transportmiddel.
- Plusbussen er et helt ekstraordinært køretøj, der har en længde på hele 24,8 meter og en totalvægt på omkring 39 tons, hvilket er cirka dobbelt så stort og tungt som en almindelig bybus. Derudover kører bussen på 704 kilowatt litiumbatterier, hvilket også er omkring dobbelt så meget sammenlignet med batteriet i en elbus, siger Vagn Erik Hvid, adm. direktør i Solaris, der har leveret de i alt 14 Plusbusser.
De eldrevne bybusser bliver ladet op om natten på et depot i Gistrup, hvor der i alt installeres 14 ladestandere. På den måde kan samtlige Plusbusser oplades samtidig, og alle batterier er således fuldt opladte, inden Plusbusserne tages i brug. Der er derfor ikke behov for at lade busserne op i løbet af dagen, hvilket sikrer et kontinuerligt flow af Plusbusser på vejene, som kører med cirka 7,5 minutters mellemrum.
Øget sikkerhed for passagerer og forbipasserende
At der er tale om et ekstraordinært køretøj, viser sig ikke kun i størrelsen på Plusbusserne, men i høj grad også via køretøjets mange teknologiske features. I hver bus er der blandt andet indbygget en rampe, som gør det let for gangbesværede eller passagerer med barnevogne at stige ind og ud af bussen.
- Plusbussen har blandt andet en intelligent styring, der betyder, at køretøjet har to styrende aksler. Chaufføren har mulighed for at styre den forreste aksel, mens den bagerste aksel styres automatisk, hvilket er med til at gøre det lettere for chaufføren at køre bussen og giver samtidig passagererne en ekstra sikkerhed, siger Vagn Erik Hvid.
Som en yderligere sikkerhedsinstallation er Plusbusserne udstyret med hele 17 kameraer, der sikrer chaufførerne de bedste betingelser for en tryg og effektiv kørsel.
- De mange kameraer i Plusbussen er installeret for blandt andet at sende en advarsel til chaufføren, hvis bussen kommer tæt på omgivelserne eller på gående, biler eller cyklister. Udover at give en god køreoplevelse, giver det derfor også en ekstra sikkerhed for både chaufføren, passagerer og forbipasserende, siger Vagn Erik Hvid.
Plusbussen forventes at køre med passagerer i efteråret 2023.
Fakta om Plusbus:
- Plusbussen har egen busbane igennem Aalborg
- Plusbussen kører ved åbningen i efteråret mellem Aalborg Vestby og AAU Busterminal i det østlige Aalborg, indtil Aalborg Universitetshospital står færdig, som derefter bliver endestation
- Ruten fra Væddeløbsbanen i vest til AAU Busterminal i øst kommer til at tage 27 minutter, og der er cirka 7,5 minutter mellem bussernes afgange
- Plusbussen har plads til 153 passagerer
- Fire brede døre giver nem ind- og udstigning
- Plusbussen kører på 704 kilowatt litiumbatterier, hvilket er omkring dobbelt så meget, som hvad en almindelig elbus kører på
BRT Bæredygtighed Energi og miljø
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET