Rapport om miljøkonsekvenserne af mulig ny metrolinje i København bliver sendt i høring
Af: kollektivtrafik
Metroselskabet, der driver metroen i hovedstadsområdet og i maj i år åbnede frem nye metrostationer på Linie M4, ønsker at udvide metronetværket i København med en ny linje M5. Derfor har Trafikstyrelsen og Københavns Kommune behandlet en VVM-rapport for projektet, som nu er sendt i høring frem til 26. september
Forberedelserne til en mulig ny linje M5 i Hovedstadens metrosystem er i gang, og derfor er det blevet undersøgt, hvordan byggeriet og driften vil påvirke miljøet.
Nu er den miljøkonsekvensrapport (VVM) for projektet, som Trafikstyrelsen har myndighedsbehandlet i samarbejde med Københavns Kommune, sendt i høring. Fristen for at indsende høringssvar er sat til torsdag 26. september 2024.
Det er Københavns Kommune, der har ansvar for miljøvurderingen på land, mens Trafikstyrelsen er myndighed for miljøvurderingen af de dele af projektet, som ligger i Københavns Havn.
Miljøkonsekvensrapporten beskriver både en sydlig løsning, der går fra København H over Amager til Lynetteholm og videre til Østerport, samt en mindre omfangsrig nordlig løsning, der går fra Østerport til Lynetteholm.
For begge løsninger er der set på de miljømæssige påvirkninger i både anlægs- og driftsfasen, og samtidig fremgår forskellige alternative løsninger af rapporten.
Interesserede kan finde det fulde høringsmateriale og indsende høringssvar på Københavns Kommunes høringsportal - klik her:
Hvis projektet vedtages, ventes den nye metrolinje at stå helt færdig i 2045.
Letbaner/Metro/S-tog
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET