NYHEDER 23. NOV 2023 KL. 08:00

EU-Parlamentet: Nye busser skal fra 2030 være nulemissionsbusser

Af: kollektivtrafik

EU-Parlamentet har tirsdag stemt om nye regler for at reducere luftforureningen fra lastbiler og busser - inklusiv lastbiler og bussers CO2-belastning under drift


Afstemningen har fastsat EU-Parlamentets holdning:

  • Forbedring af EU's luftkvalitet i overensstemmelse med Green Deal og REPowerEU-målene
  • Nul-emissionsbybusser i 2030


EU-Parlamentet ønsker stærke CO2-reduktionsmål for mellemstore og tunge lastbiler - de omfatter eksempelvis også skraldebiler, tipbiler og betonblandere - og busser. Målene vil være 45 procent for perioden 2030-2034, 65 procent for 2035-2039 og 90 procent fra 2040.

Parlamentet er enig i EU-Kommissionens forslag om det fra 2030 kun skal være tilladt at nyregistrere Nul-emissionsbybusser fra 2030. De foreslår en midlertidig undtagelse (indtil 2035) for bybusser drevet af biometan på strenge betingelser.

EU-Parlamentet vedtog sin forhandlingsposition med 445 stemmer for, 152 imod og 30 hverken for eller imod.

Dermed er EU-Parlamentet klar til at indlede forhandlinger med EU-landenes regeringer om tiltag til at styrke CO2-reduktionsmålene for nye tunge køretøjer, som omfatter busser, lastbiler og påhængskøretøjer. 


Tunge køretøjer - eksempelvis lastbiler, bybusser og busser til længere transporter, står for godt 25 procent af drivhusgasemissionerne (GHG) fra vejtransport i EU og tegner sig for godt 6 procent af EU's samlede drivhusgasemissioner.



Energi og miljø