Af: Jesper Christensen
I begyndelsen af året lancerede Nordjyllands Trafikselskab Plustur, som en ny service, der tilbyder borgerne dør-til-bus/tog-transport med taxi til prisen for den billigste enkeltbillet - 22 kroner. På årets Kollektiv Trafik Konference, der fandt sted i Korsør i denne uge, fortalte Nicolai B. Sørensen fra Nordjyllands Trafikselskab om erfaringer og planer
Baggrunden for NT’s Plustur, der er ved at blive kørt ud i andre dele af landet, er blandt andet, at det er dyrt, kompliceret og ikke specielt effektivt at knytte større landområder med mindre og spredte bysamfund, landsbyer og boliger i det åbne land sammen med store rutebiler. Reelt betyder det få forbindelser i løbet af hverdagene og måske færre eller slet ingen i weekenderne.
Med et setup, som plustur, hvor borgerne med to timers varsel kan bestille en tur - og så blive hentet med taxi lige ved gadedøren - bliver det muligt at mangedoble antallet af forbindelser, fordi taxien kører til det nærmeste betjente stoppested og er der fem minutter før afgangstid - garanterer Nordjyllands Trafikselskab.
Nicolai B. Sørensen pegede på, at hvor der tidligere måske havde været to forbindelser mellem Aalborg og Rødhus Feriecenter med en rejsetid på over to timer - fordi man eksempelvis skulle gå ret langt - var der med Plustur blevet 39 forbindelser med en halveret rejsetid.
- Plustur er det sidste eller første stykke til bus eller tog, forklarede Nicolai B. Sørensen.
Det er småt med kendskabet
Nicolai B. Sørensen kom også ind på, hvor godt Plustur er slået i gennem hos borgerne.
- Plustur er ikke så kendt endnu, konstaterede han.
Hvor NT havde budgetteret med 5.000 månedlige plusture er det reelt på 500 plusture, selvom NT har reklameret for den nye service.
Han peger på, at det begrænsede kendskab og brug kan skyldes, at en del af kunderne er ældre borgere, der ikke er så digitale.
Han kan også konstatere, at med Plustur i Rejseplanen har flere - især unge - fået kendskab til servicen.
Et andet forhold, der kan spille ind, er, at NT er i gang med at lægget en nyt hovednet - og det har taget længere tid, end forventet.
Nicolai B. Sørensen peger på, at Plustur også er afhængig af et effektivt hovednet.
Med Plustur kan NT yde en betydelig bedre service til borgerne på landet og i de mindre bysamfund i uden for de store byer - uden at skulle køre med store busser med få passagerer. Plustur kører kun, når der er kunder - og koster kun NT noget, når der er kunder.
NT’s startegi for den kollektive transport i regionen bygger på en række transportformer: